Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soderb
#298910
Volvo XC60 är inte längre den "säkraste" bilen att åka i(som Volvo skryter med). Enligt den senaste Euro NCAP testen fick nya Golfen bättre resultat för "säkerhet vuxna"samt bättre totalbetyg. Tydligen är VOLVO inte längre bäst på krocksäkerhet, när en "mellan klass bil" typ Golf får bättre resultat i senaste krocktestet. Även Hyundai i20 fick bättre totalbetyg än XC60.(se senaste Råd och Rön)
av XCThord
#298914
Först och främst är det viktigt att tänka på att säkerhet inte är lika med Euro NCAP. City Safety (exempelvis) tycker jag är en bättre innovation än en knäkrockkudde. Dessutom är en större bil alltid säkrare än en mindre i en kollision. Titta bara på videon där en 4-stjärnig Q7 formligen krossar en 5-stjärnig Fiat 500.

Men sen har i alla fall inte jag trott att Volvo var världens säkraste bilar längre de senaste åren. Visst, de är "jättesäkra", men många konkurrenter börjar ju med fler krockkuddar osv osv osv. Här ligger Volvo lite efter, oavsett om Volvo vill erkänna det eller ej. Fast Volvo är tillräckligt säkra för mig :D

Sen har jag förundrats en hel del över hur Volvo fortfarande kan ha nyckelavstängning till passagerarkrockkudden som tillval?! Om man nu ska vara ett säkerhetsmärke borde detta givetvis vara standard. Till och med bilar i 100 000-kronorsklassen verkar ju ha nyckelavstängning som standard numera...
av marcbe
#298915
Nja, det där säger bara att Volvo inte är säkraste bil enligt Euro NCAP:s tester.
Att Volvo hävdar att XC60 är världens säkraste bil är ju helhetsmässigt, där ingår attribut/egenskaper som inte testas och betygsätts i Euro NCAP.

Man kan ha alla åsikter man vill om detta. De som jobbar inom bilindustrin vet hur det fungerar med att många tillverkare optimerar sina modeller för Euro NCAP: tester/assessments.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#298922
Största faktorn för säkerhet i en bil är inte bilen, utan den som framför den är min teori!

Såg på TV för nåt år sedan en interjuv med en trafiksäkerhetsforskare, och som sista fråga till honom sade man:
"Hur ska man nå målet 0 döda i trafiken?"
Hans svar blev:
Ta bort alla säkerhetssystem ur bilarna och montera en 4" spik rakt ut från ratten så kanske folk början använda det som dom har innanför pannfläsket! :D
av jhenrikj
#298926
EuroNCAP är ju lite av ett skämt. V70N fick inte högsta betyg på grund av att det inte fanns någon varning som reagerade om du satte in en barnstol utan att ha stängt av krockkudden. Dessutom krocktestas ju bara bilarna med likvärdiga vilar. En bil i Citroëng C1 klass kan alltså få högsta krockbetyg trots resterna av det som blir kvar av en sådan bil vid kollision med en V70 går att få in i samma V70's bagageutrymme efteråt.
av Amli
#298933
marcbe skrev: Man kan ha alla åsikter man vill om detta. De som jobbar inom bilindustrin vet hur det fungerar med att många tillverkare optimerar sina modeller för Euro NCAP: tester/assessments.
Renault är ju ett prakt exempel på detta.
Användarvisningsbild
av belker
#298937
Jag tycker EuroNCAP är extremt tydliga med att man inte kan jämföra betyg ur olika storleksklasser. De redovisar dessutom var poäng har intjänats och inte. Utifrån det går det lätt att bedöma om man vill värdera bältespåminare eller resultat i själva krocktestet.
av marcbe
#298943
soderb skrev:Volvo XC60 är inte längre den "säkraste" bilen att åka i(som Volvo skryter med). Enligt den senaste Euro NCAP testen fick nya Golfen bättre resultat för "säkerhet vuxna"samt bättre totalbetyg. Tydligen är VOLVO inte längre bäst på krocksäkerhet, när en "mellan klass bil" typ Golf får bättre resultat i senaste krocktestet. Även Hyundai i20 fick bättre totalbetyg än XC60.(se senaste Råd och Rön)
En kul samvetsfråga till trådstartaren är vilken bil du hade satt dig i om du varit tvungen att frontalkrocka med säg en betongpelare i 60 km/h? Hyundai i20? Volvo XC60? Golfen? Vad säger magkänslan?

Ett högst teoretiskt resonemang men ändå kul att göra.
av jhenrikj
#298949
marcbe skrev:
soderb skrev:Volvo XC60 är inte längre den "säkraste" bilen att åka i(som Volvo skryter med). Enligt den senaste Euro NCAP testen fick nya Golfen bättre resultat för "säkerhet vuxna"samt bättre totalbetyg. Tydligen är VOLVO inte längre bäst på krocksäkerhet, när en "mellan klass bil" typ Golf får bättre resultat i senaste krocktestet. Även Hyundai i20 fick bättre totalbetyg än XC60.(se senaste Råd och Rön)
En kul samvetsfråga till trådstartaren är vilken bil du hade satt dig i om du varit tvungen att frontalkrocka med säg en betongpelare i 60 km/h? Hyundai i20? Volvo XC60? Golfen? Vad säger magkänslan?

Ett högst teoretiskt resonemang men ändå kul att göra.
Sätter man sig i XC60 så kommer man väl inte ens att kunna krocka med pelaren? ;=)
av bilgalen
#299107
jhenrikj skrev:
marcbe skrev:
soderb skrev:Volvo XC60 är inte längre den "säkraste" bilen att åka i(som Volvo skryter med). Enligt den senaste Euro NCAP testen fick nya Golfen bättre resultat för "säkerhet vuxna"samt bättre totalbetyg. Tydligen är VOLVO inte längre bäst på krocksäkerhet, när en "mellan klass bil" typ Golf får bättre resultat i senaste krocktestet. Även Hyundai i20 fick bättre totalbetyg än XC60.(se senaste Råd och Rön)
En kul samvetsfråga till trådstartaren är vilken bil du hade satt dig i om du varit tvungen att frontalkrocka med säg en betongpelare i 60 km/h? Hyundai i20? Volvo XC60? Golfen? Vad säger magkänslan?

Ett högst teoretiskt resonemang men ändå kul att göra.
Sätter man sig i XC60 så kommer man väl inte ens att kunna krocka med pelaren? ;=)
Man lär ifall kunna köra över ett och annat när man backar med den bilen. Bakåtsikten är ju en katastrof!

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]