Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bädvov
Okej jag har en 44.5mm kardan och måste ha en medbringare till växellådan som passar på en, den som sitter på är den större 9.5cm i diamter och jag behöver en 8.5cm i vilka volvo 240 satt den tunna kardanen? är det dom med m45 lådor eller? vilken kardan hade en b21a med m45 från början på 80-talet?
Användarvisningsbild
av Hilmer
På 70-talarna satt det som regel den smalare varianten oavsett växellåda (4-cyl), men det finns säkert som vanligt undantag. Från och med -80 började den tjockare att dyka upp mer, men i Volvos värld så tog man vad man hade på hyllan så det finns undantag även vad det gäller de nyare modellerna. Dock finns det väl enbart den stora 86-.
Det går att flytta över medbringaren på växellådan om man vill byta storlek, gäller M45/46.

Det framgår inte vilken växellåda du själv har!?
av bädvov
jag har en m46 med stora medbringaren på måste ha den lilla för att det ska passa med mitt bygge!
Så här är det Bedford har samma kardan som den lilla rackarna på 240, så för att göra en enkel konvertering så tar jag kardan medbringaren från en liten volvo 240 axel och sätter på bedfordens kardan, men då djävlar visade det sig vara stora medbringaren på lådan så nu måste ja ha en liten medbringare och skrotarna vägrar sälja lilla medbringaren, har då fått nys om en b21 med låda för 400 som ja ska åka och kolla på och möta medbringaren på.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]