Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av affe66
#298322
hej hopp!

idag på lunchen skulle jag ut & göra några ärenden, märkte då att motorn blivit svag & känns inte som den går på alla cylindrar vid gaspådrag , går hur fint som helst på tomgång men när man gasar på eller "belastar" motorn känns det ungefär som att 1cylinder lägger av / motorn blir klen.
när man gasar på hörs okså ett "morrande" ljud ungefär som att man skulle ha öppet luftfilter eller någon slang före insuget skulle vara lös, skulle iofs kunna vara inbillning 8)

har kikat efter "synliga" fel , kört startgas runt spridare , insug , slangar osv.
kollat stiften som såg gyllenbrun och fin ut , lite oljeklet vid cyl1.

mätte tändkablarna och fick följande värden:
cyl1 - 6,54 K ohm.
cyl2 - 6,20 K ohm.
cyl3 - 6,34 K ohm.
cyl4 - 6,42 K ohm.
tändspolekabel - 2,75 K ohm.

vad blir nästa steg i felsökningen ?

tack på förhand !
#298550
Jag skiter i bränslefiltret , tog upp bilen på lyft idag & skulle svetsa fast en värmeplåt (trodde jag) då det skrammlade nå förbannat , upptäckte då att det var katalysatorn som levde rövarn, så förmodligen så är det igensatt så att avgaserna inte kommer ut, och därav okså luftfilterljudet som uppstod i samma veva, så imorgon tänkte jag kapa upp katten , tömma den och svetsa ihop den igen och se om problemet löser sig :D . Det borde ju inte vara några problem med avgaskrav då det är en 87:a ?
#298746
nu jävlar går vofflan som ett skott igen :D cellpaketet hade delat sig i 2 delar varav ena lagt sig på tvären och format sig efter avgasröret som en kil och täppte till bra ! men nu är allt frid & fröjd igen *knack knack ta i trä 8)
av PEK
#307494
Kapar tråden lite då detta liknar mitt bekymmer. Har en 240 -88 som alltid gått fint i maskin. Helt plötsligt idag när jag skulle starta efter ett kortare stopp gick den som en påse nötter, typ som på 2-3 cylindrar och ingen tomgång, har automat så att komma iväg var lite lurigt men jag lyckades efter tag och brände några varv runt kvarteret. Efter det gick den lite bättre men med en väldigt hög tomgång, 1500 varv eller så. Stängde av den och sen startar den inte. Vilda gissningar - misstänker att jag har en läcka på avgassystemet precis innan
katalysatorn ungefär vid lambasandon (heter det väl?). Kan detta var orsaken? Om inte vad kan det vara då? Om katalysatorn packat ihop borde väl bilen bli trött, avgaserna blockeras. Känner dock igen det skramlande ljudet trådskaparen beskriver. Men under mitt var runt kvarteret kändes den inte tröttare än vanligt. Väntar tacksamt på era kloka råd.
/Per
Volvo 760 mätarhus

Hej, belysning i mätarhus samt vid fläkt[…]

Köpråd v60 2015-2016, D4

Ska du ha den 4 cyl så köp 2017-201[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag har liknande problem. Hur känns det n&aum[…]

Köpråd V60 Recarge

Elvärmare jag tycker allt den höll m&ari[…]