Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krickan
Hej,

Började på att dra kabel för att kunna sätta ett tolv volts uttag i bagaget på bilen, kom halvvägs innan en tanke slog mig som jag hoppas någon här kan svara på.

Finns det någonstans i bagaget (antingen kontinuerlig, eller 12volt med tändning på) 12 volt som man skulle kunna koppla in sig på?

Jag skulle föredra en som bryts av tändningen om det finns då tanken är att kunna koppla en kylväska, och den får ju helst inte stå igång när bilen står avstängd.
av Andy1983
På vissa bilar finns det förberett, vet att diskutionen förekommit tidigare. Sök här på forumet, om inte här så googla på det för jag vet att jag läst om det innan
Användarvisningsbild
av ketto
ja kopplade in på höger baklyse sett bakifrån! Va inga problem att köra med kylväska, du slipper glödtrådsvakten som sitter på vänster sida!
av Krickan
@ Andy: Har googlat men hittar inget vettigt tyvärr. Tack iaf.

@ Ketto: God idé, får nog bli så. Tack för infon om glödvaktstråden med :)
av tobben87
på vissa(nyare) bilar sitter det på högersidan i bakluckan bakom hjulhuset under den lilla golv luckan man kan ta upp ett förberett uttag för 12v. Dvs nästan där filtret till spolningen på bakrutan sitter. På volvo kan man köpa sladd med fördig 12v kontakt om ja inte minns helt fel.

//Tobben
Användarvisningsbild
av Severin
Krickan skrev:Tack för tipset, men kan tyvärr inte hitta någon kontakt på varken höger eller vänstersidan.
¨
Hittar inte heller nån kontakt.

Kan nån förklara varför det ingår ett relä i volvos sats för 12 volts uttag i skuffen?

För jag förmodar att den till 85x70 bilarna så kopplar man in den satsen på elantenn kontakten
av Krickan
Någon som har art-nummer på volvos sats?
Har även kollat runt en del, och det smidigaste ser onekligen ut att vara att, liksom med dragkrokens montering, att ta det från baklyset. Då kan man med en väldigt kort kabel även montera det i luckan som finns för att byta lampor och få det riktigt snyggt(tror jag). :)
av Krickan
Nope, ingen lycka.
Har kollat nu och har ingen sådan kontakt.
Men läste en intressant sak i den andra tråden, och det var att det skulle finnas en kontakt färdig för dragkroken. (eller iaf till eluttaget för den :wink: )
Har inget drag på min bil, så den borde ju vara ledig, men hittar inget ledigt kontaktstycke alls.
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]