Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
hur är det med bakändan (bakvagnen) - den kan väl också stå snett ?
är det inte bäst att lämna in för en "fyrhjulsinställning" ?

/emwtur
av Krickan
@ pettson: Tack, låter ju enkelt iaf :)

@ emwtur: har precis gjort fyrhjulsinställning, men tack för tipset ändå.

Återkommer efter helgen med resultatet.
av *pettson*
emwtur: Bakvagnen har sina länkar i framkant och kan inte förskjutas i förhållande till dom. Däremot som du säger så är toe justerbar. Men har man gjort 4hjulskontroll så ska det inte vara några problems med nån av sakerna. Felet är att INGEN kikar på trustline på bilen. Vad som händer då är att man helt enkelt mäter avståndet mellan givarna för att se om axeln komplett är vriden eller om den står 90 grader mot bilens längsriktning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om främre bärarmarnas inre leder är slitna brukar bilen sticka snett, framförallt när man bromsar. Det är ingen trafikfara, för de hoppar inte ur som p-ändar kan göra, men rakt går det inte.
av Krickan
Känns som om det är motsatt mitt problem, känns nästan som den rättar till sig och går rakt när man bromsar. I och för sig har jag bara problemet när jag kör över 70, så kanske ska testa en kraftig bromsning i de hastigheterna och se om den drar mer eller mindre då.
Vad är P-ändar?
Användarvisningsbild
av emwtur
överst på bilden sitter bussningar - till vänster sitter p-ändan
Bild
Alltihop sitter innanför dina framhjul. kolla efter glapp i alla tre ändarna !

/emwtur
av Krickan
Så, nu är det kollat.
Ser ut som om höger fram sitter lite fel.
P-änden och bussningarna hittar jag inga glapp i alls, de verkar sitta som "berget"
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Lånar denna tråden lite. Har märkt att min 855 -97 drar åt höger, men ibland känns det som den även drar åt vänster. Händer även ibland att den drar åt höger vid inbromsning men det är kanske 1/10 gånger.
Hade den inne på fyrhjulsinställning men det blev inte bättre så jag tänkte att det kanske var i däcken. Men så fick jag min däck stulna inatt som ni kan läsa på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 78#p297878 så jag har fått sätta på mina vinter sulor så länge och märkte då att det var samma sak fortfarande. Vad bör jag titta efter först? Och hur ska det se el respektive inte se ut på de saker ni ger förslag på. Är inte så hemma på bilar så gärna förslag i "dumis för mekare" nivå :D
av *pettson*
Det enda jag kan komma att tänka på är om du har bromsok som kärvar. I övrigt kan jag inte komma på nånting som inte den som gjorde hjulinställningen inte borde ha kontrollerat.
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Om det är bromsok som kärvar, hur ser jag det? Går dom att göra vid el är det till att köpa nya?
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]