Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ojje
CO-halten är för hög på min bil säger bilprovningen
vad göra ???
motor B-230 F
av Addekarlsson
Ja du, det beror helt och hållet på vilken årsmodell du har... B230F finns med både 2.2 och 2.4, och det är stora skillnader mellan dom.

När man ställer motorspecifika frågor, så bör man självklart skriva så mycket som möjligt om bilen. Står i reglerna, som du läst och godkänt vid ditt första inlägg. :wink:

Mvh/ Adde
av skutte
men hallå moderatorn lite väl hård ton kanske...
han som skrev frågan kanske inte vet så mycke om bilar
kan hålla med om att det är bra med årsmodel osvidare men vanliga svensson vet knapast om han/hon har LH2.2 eller LH2.4 antagligen vet man inte änns att det är bränslesystemet du pratar om...

fårlåt för kängan men vi försöker väl hjälpa varandra på detta forum
eller har jag hamnat fel
Användarvisningsbild
av Gansmoe
Addekarlsson skrev:Ja du, det beror helt och hållet på vilken årsmodell du har... B230F finns med både 2.2 och 2.4, och det är stora skillnader mellan dom.

När man ställer motorspecifika frågor, så bör man självklart skriva så mycket som möjligt om bilen. Står i reglerna, som du läst och godkänt vid ditt första inlägg.
Mycket trevligt svar... Inte så höga intagningsregler för att bli moderator på detta forumet, eller??
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Jag håller helt och hållet med Addekarlsson.
Om man inte vet får man skriva det, men hans anmärkning är helt korrekt.

//Erik - Forumsführer på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum.
av cdx873v
jag har samma problem som jag skulle behöva svar på :???:

fast jag vet inte så mycket om min motor heller... 89 GLT är typ det enda jag vet.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
cdx873v skrev:jag har samma problem som jag skulle behöva svar på :???:

fast jag vet inte så mycket om min motor heller... 89 GLT är typ det enda jag vet.
Har du ett smalt svart lock som det står Volvo på eller har du ett lite bredare som det står 16V DOCH på??

//David
av cdx873v
Nybbe_gefle skrev:
cdx873v skrev:jag har samma problem som jag skulle behöva svar på :???:

Har du ett smalt svart lock som det står Volvo på eller har du ett lite bredare som det står 16V DOCH på??

//David
Har det som det står 16V DOCH på.

läste i haynes-boken att man helst inte ska göra något åt detta problemet om man inte är riktigt proffs. Misstänker att det är för att den stått så länge som det var lite skumma värden. gammal bensin och så också. den gick ju igenom för ett år sen så.. fast den har ju stått sen dess.

eller vad tror du?
av cdx873v
Katalysatorn och lambdan var stendöd utifall någon drabbas av detta.. testade att hälla i k-sprit men det gjorde inte mycket till skillnad. efter fyra besiktningar så gick den igenom. med ny biltema-kat och lambda från de där bildelskatalogen eller vad de heter.

Motorn var mycket riktigt en B234F 16 valve. Och symtomen var förutom höga värden på avgaserna, att den la sig över 1000rpm vid tomgång. detta löste sig när jag bytte kat och lambda.
En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]