Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alan
Hej funderar på att byta solenoid är det någon som har gjort det och i så fall om det är klurigt.

Vilvo tar 1200 kr styck för solenoiderna är det någon som vet om man kan hitta dom billigare någon annan stans?
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Sök lite här i forumet, har för mig att jag läst en beskrivning på hur man går tillväga. Vill minnas att man fick sänka ner subframen för att komma åt och ta loss kåpan på lådan.
Användarvisningsbild
av PeterBehm
Det är inte så märkvärdigt.
Du lossar 9 st Tx40 på kåpan som sitter i framkant (mot kylaren) och
oljeröret i ovankant.
Det underlättar om du även lossar motorfästena och lyfter upp motorn med en domkraft för att få bort kåpan.
Ett oljerör på vänster sida om kåpan lossas också, sen är det bara att trixa loss kåpan.
Solenoiderna sitter innanför med en enkel skruv, mycket enkelt att byta.

Ett alternativ för att komma åt uppifrån är även att ta bort batteriet och batterihyllan, tar ca 5 min, då kommer du enklare åt skruvarna på kåpans överkant.

Det kommer att rinna lite olja, ca ½ liter, glöm inte att återfylla.
av alan
Tack för svaret, har varit i Danmark två veckor så jag har inte haft tid med bilen ännu, men har ivf tagit bort batteri hyllan nu och jag tror jag vet vilken kopa jag sta bort. Tappade bort länken för att lägga in bilder men ska ut nu och skruva bort torx skruvaran. Om det blir problem så hör jag av mig igen.
av alan
sylta skrev:Kolla med dom här http://www.stsab.net/index.html
under halva priset jämfört med volvo
Får inte länken att fungera. Har samma problem igen så nu blir det renovering.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]