Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
XC90_Executive skrev:XC70II 2,4D awd automat 163hk/420Nm går riktigt fint. Farthållaren på 90km/h, rak och fin väg - 0,45. Nuvarande förbrukning. Farthållaren på 125km/h, rak och fin motorväg - 0,65! Automaten växlar GRYMT bra också! Imponerande! :-)-)
För att få lite exaktare värden än momentvärden som väl dessutom bara är från färddatorn som ju ändå aldrig visar sanna värden så gjorde jag så här idag.

Letade upp en lång rakstäcka som inte verkar luta, denna körde jag åt båda hållen för att kompensera för ev vind och lutning i jämn fart 90 km/h. Nollställde innan varje "provsträcka".

Sedan tog jag medel av båda körnigarna och korrigerade för felvisning hos färddator vs pump och det hela slutade på 0.55 l/m

Jag tycker det är grymt bra då bilen ju är stor och tung som en lastbil känns det som, massor med utrymme, AWD och backspeglar stora som på en SL-buss. Det måste ju krävas rätt mycket motor att dra fram detta.
av dali
Jag har läst någonstans att det krävs ca 25 hk att driva fram en bil i 90 km/h. I jämn hastighet bör luftmotståndet vara avgörande för förbrukningen (på plan väg), vid acceleration/retardation tar vikten över.

En stor motor drar också automatiskt mer bränsle än motsvarande mindre motor, även när de producerar lika många hästkrafter (ex vis 25 hk vid 90 km/h). Det går åt mer bränsle för att driva runt en 3-liters sexa än en 1,5-liters fyra, om de är jämförbara konstruktioner.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så där nu har jag kört första långkörningen med XC70 D5an. Ingen motorväg utan bara 70-90 vägar och låg väl lite över tillåtet hela tiden men inte mycket.

Slutsumma 0.58 l/m. Grymt bra då min bil ju bara rullat 50 mil och inte kan kallas inkörd (om det nu påverkar något) då kör jag ändå rätt stora fälgar och 235:or runt om.

Det borde ju finnas en del D5 205or där ute nu, vore kul att höra lite mer av er hur mycket era drar och vad ni tycker.

En V70II D5 205 borde ju vara busenkel att köra under halvlitern på landsväg då den är lägre, har smalare däck och inte har AWD.
av Amli
VolvoB20 skrev:Så där nu har jag kört första långkörningen med XC70 D5an. Ingen motorväg utan bara 70-90 vägar och låg väl lite över tillåtet hela tiden men inte mycket.

Slutsumma 0.58 l/m. Grymt bra då min bil ju bara rullat 50 mil och inte kan kallas inkörd (om det nu påverkar något) då kör jag ändå rätt stora fälgar och 235:or runt om.

Det borde ju finnas en del D5 205or där ute nu, vore kul att höra lite mer av er hur mycket era drar och vad ni tycker.

En V70II D5 205 borde ju vara busenkel att köra under halvlitern på landsväg då den är lägre, har smalare däck och inte har AWD.
Mmm. Vart i landet bor du?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:Så där nu har jag kört första långkörningen med XC70 D5an. Ingen motorväg utan bara 70-90 vägar och låg väl lite över tillåtet hela tiden men inte mycket.

Längst nere i söder :-)
av Amli
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:

Längst nere i söder :-)
Det förklarar en hel del gällande dina låga förbruknings siffor :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Det förklarar en hel del gällande dina låga förbruknings siffor :)
Njae, det vet jag inte, när jag lånade XC70an med automat landade jag ju på 1.15 blandad körning och det är inte "lågt" tycker jag här nere i södern.

Snarare beror det på att senaste körningen med nya bilen var ju "extremt softad" körning som jag skrev, långkörning utan motorväg vilket gjorde att jag rullade på i max 100 km/h, annars 80 - 90 km/h.

Nya D5an gör ett grymt bra jobb, tyst, stark och vrid över ett stort område.

Snål verkar den också men det finns inte en chans att komma ned till sifforna på min V70N D5 185 AWD.

Om man kör fortare på motorvägen har jag märkt att det drar iväg ordentligt också, exakt hur mycket vet jag dock inte, måste köra längre för att få vettiga värden, det tror jag beror på den höga karossem med massor av luftmotstånd och har inte med motorn att göra.

Sista resan med lånebilen (V70N 2,4D Aut) gick till tyskland för övrigt i förra veckan, brassade på ordenligt och på färddatorn blev snittfarten över hela resan 109 km/h hälften var väl landsväg då i kanske 80-90, köer, färjor, vägarbeten osv blandat med 180 km/h långpass. Totalt blev det 0.68 l/m (vid pump) över hela resan. (Samma bil låg på 0,9 när jag körde blandat med en hel del stad)

Med nya bilen tror jag att jag hade hamnat långt högre (vid autobahn körning i 180 alltså pga luftmotståndet), men vi får väl se.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Halloj ingen annan med nya D5an som kan säga något om förbrukningen.

Som jag sade innan lyckades jag köra en långrunda på 0,58 l/m med mjuk och fin landsvägskörning.

Nu har jag tankat igen, denna gången var det ca 18 mil stadskörning, 18 mil motorvägstempo med någon 200 km/h sprint + ca 15 mil med mitt stora 2 tons boggie släp efter bilen.

Slutade på 0.82 l/m totalt, grymt bra känns det som med denna stora bilen då det dessutom var 15 mil med stort och tungt släp med i det hela.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
MY10 S80 D5 manuell låda. 100% stadskörning. Ingen eco-driving. Helt ny bil. 0,9l/mil (verklig).

Kollar man nuvarande förbrukning när man kör landsväg så står det ca 0,43l/mil.
av XCThord
XC90_Executive skrev:MY10 S80 D5 manuell låda. 100% stadskörning. Ingen eco-driving. Helt ny bil. 0,9l/mil (verklig).

Kollar man nuvarande förbrukning när man kör landsväg så står det ca 0,43l/mil.
Äntligen en Volvomotor som verkar gå riktigt snålt trots (hyfsat) bra prestanda! :-)-)

Du har inte bytt ut din V8:a va? Hur kommer det sig att du glider runt i en D5:a nu?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]