Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Verkstaden här i krokarna ville ha 4000:- för att byta packningen.
Nu gjorde jag det själv (utan verkstad), men det är ju en hel den jobb. Man får räkna med en helgs jobb.
av Krickan
Var är "här i krokarna" Cedrix?
Har ingen möjlighet att riva det själv, så ska det ordnas så blir det en verkstad som får göra det.
Användarvisningsbild
av B4B
Har du tur kan läckaget bli mindre men det kommer inte upphöra!
Pettson har ett par fina beskrivningar hur det går till att rengöra vevhusventilationen på sin hemsida.
Det ser lite olika ut beroende på viken motor man har, men principen är den samma.
http://www.pettsson.com/reng-vevhusventilation.html
http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent ... motor.html
Användarvisningsbild
av mccalle
Jag har sett Pettsons mycket fina beskrivningar. Beskrivningen är för en 850T, nån som vet om det är samma sak för en 850 2.5SE -96, eller om det är något som skiljer?
Har hittat en mekaniker som byter koppling och packning för 3000 spänn (kvitto lär jag ju inte få:) så nu ska det köpas lite delar troligtvis. Får väl se hur det går....
av *pettson*
Beskrivningen finns även på B5252S som sitter i just 2,5SE. Den ligger under 70 seriens guider.
Användarvisningsbild
av mccalle
Väldigt korkad fråga:
Är det i princip ett måste att göra rent vevhusventilationen innan man byter packning? Annars är det väl stor risk att den nya packningen börjar läcka det första den gör...eller tänker jag fel här? E rättså kass på bilar som ni märker, men ska ge mig på vevhusventilationen mha Pettsons guide. Måste köpa ny insugspackning först bara....
av Krickan
Hehe, tur att jag inte bytte tror jag.
Efter att ha motortvättat och kört ett tag så finns inte en droppe olja under motorn.
Verkar faktiskt som om det var från läckaget mellan oljekylare och låda problemet låg trots allt.

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]