Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Mackansglt skrev:Vad är det för fett man skall fetta in draget med.
Har själv avtagbar krok på min 855.
Besiktningen har alltid gnällt lite att den glappar men har aldrig skrivit något om detta.
Nu på senaste besiktningen så sa dom att det gick lite trögt och låsa den och att det vore dags att lägga på nytt fett.
Använd ett lithiumbaserat fett så tål det fukt utan att fettet tar åt sej eller förstörs.
av *pettson*
Fungerar det inte som det alltid gör? Nya saker kräver inte underhåll, och dom underhålls inte i förebyggande heller då verkstan lovar att det är *underhållsfritt*. Det är när dom åldras som behovet växer. Det finns inget borttagbart drag idag som återfettar sej själv. Och ännu finns inget o-ringstätat heller. Så håll ut det kommer nya fina drag som inte går att montera/demontera heller med tiden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det bästa/enklaste är att använda "marinfett" som är saltvattenbeständigt.

Finns i båtaffären svindyrt eller billigt hos biltema till samma kvalite.

Har lagt av med avtagbara krokar nu, då jag kör släp flera ggr per vecka och inte vill hålla på och skita ned mig femtioelva ggr när kroken ska av och på hela tiden.

Om du använder kroken rikig sällan så är denna suverän.

Bildare ett tätt skikt som stoppar all rostrisk på delarna som sitter kvar under bilen av kroken

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Kan inte annat än hålla med!

Stör mig något grymt på det. Dessutom, som jag skrivit i en annan tråd, varför har man ingen bra, avsedd plats för draget när det inte sitter monterat, och varför får inte kåpan plats under lastgolvet!? Ofta när jag kör släp så har jag också saker i kofferten, eller som många med husvagn som också har fullt i kofferten, då vill man inte ha den fula, skitiga och lättförstörda kåpan liggandes där..
BMW har allt detta, På tjejens BMW är draget 100% osynligt, det sitter en fin hållare under golvet där kroken är fastsnäppt när det inte används. Kåpan rymms under golvet.
Användarvisningsbild
av isak
hej
hade ett på en 854 kastade det åt h-vete efter första resan! hur bra precision det än är måste det ändå vara ett spel för att kunna få dit o den? monterade fast så känns inte spelen vid svängar start o stopp spelet var ca 0,5-1 mm mätt på kulan.f-öv- är en bil utan drag en katastrof.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
när det gäller fett, så kan man andvända den fett tub som ligger i en lite ficka i den stora blå påsen som förlejer med dragkrocken.
o när den är slut köper man en ny (artickelnumret står på den)
Användarvisningsbild
av CarMan
det är bara fett till de dagkrokar som har handtag, ni med nyare bilar har ett runt vred o dom fetas inte in (möjligen kan nu smörja ett tunt lager Multilube på den blanka låspinnen. i bilen ska ni bara hålla rent (nått kladdig där gör att grus fasnar)
av Lövet
bilgalen skrev: Många andra bilar tex de Tyska har ju idag lösningar där kroken inte syns alls. Detta gäller ju både de svindyra infällbara med en knapptryckning men även de traditionella krokarna som plockas bort manuellt. Inget syns när kroken är borta.

Har stört mig på detta en längre tid och tänkte att här kan man nog finna svaret :)
Håller helt med. Så här såg det ut på min gamla bil. Visserligen finns en liten lucka men det är inte den stora "plastblöja" som Volvo envisas med. ?:-/

Bild

Jag som använder dragkrok kanske 1 gång om året har nu istället begåvats med Volvos fasta krok som sticker ut typ en halv meter från bakstötfångaren - jättekul. Men den funkar mot klantiga fickparkerare och till det har den faktiskt kommit till användning mer än 1 gång. :twisted:

Bild

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-00-09/reservdel[…]