Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av raffeV70
#296747
Hej!

Har ett spökliknande fenomen på min v70 2.0 1998.

Den kan gå hur bra som helst i låt säga 2 veckor... Sedan dummar den sig i 1 vecka. Sen går den bra i 2 veckor igen osv.

Symptom när den går dåligt.

Tomgången blir ojämn och ryckig och vandrar, dock minimalt.
Växlarna blir svårare och lägga i.
Styrningen blir trögare.
Komforten blir sämre pga vibrationer från motorn.
Högre varvtal krävs vid gaspådrag för att högre växel ska trivas
Sämre acceleration trots samma varvtal som när den går bra.

Sammanfattningsvis skulle man kunna jämföra bilen med en trött häst som är irriterad som helst bara vill vara i sitt stall och vila.

Vad kan detta tänkas bero på och sist men inte minst hur kan bilen sedan plötsligt gå hur bra som helst?

Tacksam för hjälp
av raffeV70
#296753
Hej raveper, tack för svar!

Är detta något som med andra ord förekommer och påverkar alla bilar eller är det något som bör åtgärdas på just min bil?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Folke89
#296858
Av symtomen att döma låter det som att det kan vara något problem med tändningen. Låter dock lite konstigt att det kommer och går.

Var det längesedan tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor byttes? Det är ju oftast något av det som bråkar när tädningen strular. Du kan ju alltid testa att Ohm-mäta tändkablarna med en multimeter.

Du kan ju göra en fuling och "nollställa" allt. Ta bara bort batterikabeln och ha den av sisådär 10sek. Fråga mig inte varför men det fungerar ibland.
av raveper
#296931
Av vad jag har förstått så gillar bla. fördelarlock inte fukt. Enligt eget tycke så känns det som min bil går bättre vid fint väder. Varför växlingarna går trögare kan man fundera på.
av *pettson*
#296966
Alla bilar går bättre vid viss fukt. Dels så är luften mera syremättad då. Dels håller sej luften kallare på grund av fuktinnehållet. Och i slutändan så blir alltså dom två sakerna till en bättre fyllnadsgrad i motorn och därmed mera effekt.
av raveper
#296972
Det blir ju mer krypströmmar vid högre fuktighet /väta vilket i sin tur borde leda till fler fel. Kontakter mm borde ärja mer. Bilen rostar inte sönder lika lätt när luften är torr.
Passa även på att tanka när det är kallt, vänta sedan tills det blir varmare och se hur bensinen expanderar i tanken. :) :-O)
Användarvisningsbild
av goransson89
#297079
raveper skrev:Det blir ju mer krypströmmar vid högre fuktighet /väta vilket i sin tur borde leda till fler fel. Kontakter mm borde ärja mer. Bilen rostar inte sönder lika lätt när luften är torr.
Passa även på att tanka när det är kallt, vänta sedan tills det blir varmare och se hur bensinen expanderar i tanken. :) :-O)

haha det var en lastbil på jobbet som tankade fullt i vintras när det var sådär 15 minus ute kanske, sen åkte han in på mitt jobb och så stog bilen hela helgen, när jag va där på lördagen så rann det soppa fram tanklocket, inte så smart kanske, haha :lol:
Användarvisningsbild
av emwtur
#297146
det har inte med mängden bensin i tanken att göra ?
tankar du var tredje vecka ?
/emwtur
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]