Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
lajjnuz skrev:Till sanders:

jag har en C30 T5 som jag trimmat på BSR, den hade 2400 mil på mätaren när ja trimmade den, har kört med det nästan 1000 mil nu och det fungerar bra. det är ett jävla ös i motorn men den känns ändå inte ansträngd om du förstår vad jag menar. det här med att all effekt kommer på "slutet" och att man måste varva sönder bilen är bs, effektkurvan tar slut strax efter 5000 rpm precis som vid originalläget, sen är det bara att peta i nästa växel.

har dock haft / har 2 "problem" med trimmet

1. Bilen kan "missa" ibland om man slår i nästa växel "för snabbt" den svarar helt enkelt inte på gasen, utan man får släppa upp pedalen igen och ge på igen så funkar det, detta har hänt kanske 10-15 ggr för mig och kan vara irriterande, ska prata med BSR om det.

2. bilen går lite ryckigt när den är kall, programmet är antagligen optimerat för att fungera bäst när bilen är varm,

utöver detta är jag helnöjd!, Den blir verkligen en helt ny motor, så sjukt gott sug i den nu:D mitt tips är GO FOR IT!

ett mycket bra exempel.
beror dina 2 problem på trimmet eller her du ett fel som borde gå på garantin? såna här saker kan bli dyra att laga, om man nu har en trimmad bil o inte talar om det, utan bara växlar till orginal mjukvara o sen lämnar in bilen (tala man om att bilen är trimmad, är verkstan skyldig att "skvalra" å då åker du själv på att betalla hela kalaset.

talar du inte om att den är trimmad, så kanske verkstan inte hittar felet, o om dom kommer på att den är trimmad så åker du på att betala hela felsökningen
Användarvisningsbild
av CarMan
säg att du låter trimm firman felsöka för att du tror det beror på trimmet, bjuder dom så på all felsökning om det nu inte är deras trim det beror på, eller får du betala?
Firman du anlitar för att trimma, bygger dom trimmet, så dom kan avgöra om det är trimet som ställt till det?
Eller monterar dom bara trimmet, vilket är det vanligaste (man monterar en färdig produkt man köper från en underlavrantör, o vet då inget om trimet, eller har utrustning att kolla eler avgöra om trimmet orsakar felet?)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Gandalfi skrev:Varför tvunget köra detta?? Blås på med en BSR box istället, samma pengar och det går att återställa närsom. Har aldrig hört talas om en Volvo, eller annan bil för den delen, som rasat pga av en BSR box. Prestandan är ju dessutom densamma!!!

Jag ska inte vara sån. Men varför i hela världen ska man betala SAMMA pris och förlora nybilsgarantin?!

Jag har sett 2 st S60 R awd som som både hade spricka i väggen mellan cylinder 3 och 4. Det är inte billigt kan jag säga..... :|
Användarvisningsbild
av sand3rs
XC90_Executive skrev:
Gandalfi skrev:Varför tvunget köra detta?? Blås på med en BSR box istället, samma pengar och det går att återställa närsom. Har aldrig hört talas om en Volvo, eller annan bil för den delen, som rasat pga av en BSR box. Prestandan är ju dessutom densamma!!!

Jag ska inte vara sån. Men varför i hela världen ska man betala SAMMA pris och förlora nybilsgarantin?!

Jag har sett 2 st S60 R awd som som både hade spricka i väggen mellan cylinder 3 och 4. Det är inte billigt kan jag säga..... :|

Först, tack för svar Lajjnuz!

Självklart skulle jag helst använda volvos egna trimpaket. Men i mitt fall (c30 t5) är det osannolikt att trim släpps inom kort (eller alls). Polestar och volvo börjar med de stora bilarna och populära motorerna. Om Trim släpps lär min garanti vara slut, vad är då fördelen med volvos trim om man bortser från att samma verkstad sköter bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
sand3rs skrev:
XC90_Executive skrev:

Först, tack för svar Lajjnuz!

Självklart skulle jag helst använda volvos egna trimpaket. Men i mitt fall (c30 t5) är det osannolikt att trim släpps inom kort (eller alls). Polestar och volvo börjar med de stora bilarna och populära motorerna. Om Trim släpps lär min garanti vara slut, vad är då fördelen med volvos trim om man bortser från att samma verkstad sköter bilen.
din garanti / doodwill) är ju rätt många år på vissa delar (ska du ha bilen i 10 år?)

vad fördelan är står ju nåågra inlägg upp (handlar mäst om fel & nfelsökningar i framtiden
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
lajjnuz skrev:Till sanders:

jag har en C30 T5 som jag trimmat på BSR, den hade 2400 mil på mätaren när ja trimmade den, har kört med det nästan 1000 mil nu och det fungerar bra. det är ett jävla ös i motorn men den känns ändå inte ansträngd om du förstår vad jag menar. det här med att all effekt kommer på "slutet" och att man måste varva sönder bilen är bs, effektkurvan tar slut strax efter 5000 rpm precis som vid originalläget, sen är det bara att peta i nästa växel.

har dock haft / har 2 "problem" med trimmet

1. Bilen kan "missa" ibland om man slår i nästa växel "för snabbt" den svarar helt enkelt inte på gasen, utan man får släppa upp pedalen igen och ge på igen så funkar det, detta har hänt kanske 10-15 ggr för mig och kan vara irriterande, ska prata med BSR om det.

2. bilen går lite ryckigt när den är kall, programmet är antagligen optimerat för att fungera bäst när bilen är varm,

utöver detta är jag helnöjd!, Den blir verkligen en helt ny motor, så sjukt gott sug i den nu:D mitt tips är GO FOR IT!
Hur ser det ut med bränsleförbrukningen original kontra trim?
Vad drog den med original med farthållaren i 90km/h jämfört med trim?
Min V70 T5 drar 7,5l/100km med original och 9,5l/100km med BSR Steg 1 då jag ligger på sjätte växeln och 2000 RPM.
Viss skillnad, om man säger så, drygt 25% mer. :-/

Läs gärna min tråd här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=41424
Användarvisningsbild
av Funk
Många ggr tänds motorlampan pga överträdda gränsvärden, alltså pga trimningen.
Mitt råd är att låta bli eller var beredd på mer kostnader än bara trimmningen,
Det har jag aldrig varit med om, bara då något verkligen har varit fel.. men då har mjukvaran varit av erkänt bra trimmare.
din garanti / doodwill) är ju rätt många år på vissa delar (ska du ha bilen i 10 år?)
De saker som inte är relaterade till trimmet är fortfarande skyddade.

/Thomas
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag har kört trimmat i 6 år nu. Både V70 V70N samt 9-5:or och har aldrig råkat ut för att det är fel på trimmproget då jag bara köper min programvara ifrån seriösa bolag så som Maptun eller BSR. Dock har jag råkat ut för att delar gått sönder pga trim så som bränslepump mm. Aldrig haft kolvras eller sprickor i block mm. Jag servar mina bilar noga och ofta. Byter olja med max 800 mils intevall, tändstift efter 1000 mil om man inte använder platinastift.Jag skulle aldrig sätta in en dieselbox som bara sopar på med mer diesel och inte tar hänsyn till andra faktorer. Man får räkna med att saker går sönder när man kör trimmat men det går ju att köra med insidan av huvudet så håller sakerna.
av UffeXC
Jag är lite nyfiken på Polestarstrimpaket då jag ser att det går att få till min kommande XC90 D5.

Har idag till min XC90 D5 en box från SAM som har fungerat mycket bra. Dock så innebär den extra kraften att man önskar att automatlådan inte vore lika pigg på att växla ned liksom att den låser dina lägen tidigare vid uppväxling.
Med trimboxens extra kraft behövs egentligen ingen nedväxling varför jag undrar om Polestars uppgradering dessutom tar hand om detta fenomen?
Adaptionsförmågan i lådan löser inte detta för jag ser oavsett körning att låsningen på växlarna ligger vid exakt samma varvtal.

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]