Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
frilins skrev:
Måste få fråga dig CarMan, tror du att det är enstaka mekaniker som försöker visa sig "duktiga" inför chefen eller nåt, när dom hoppar över någon del för att spara tid?
Eller är det så illa att en del verkstäder försöker tjäna sig mer pengar genom att fuska med jobb eller som det händer ibland, "hitta nya fel" när bilen är inne på verkstaden?

Nu menar inte jag att du skulle vara insatt i allt fusk som förekommer i världen, jag uppskattar din hjälp du ger här, utan jag menar bara att eftersom du förmodligen träffar många andra mekaniker i ditt yrke så kanske du hört "skvallret"...
Är det så illa som det återges här, ska tänka sig för när man lämnar in sin bil?
Nu var inte frågan riktad mot mig men jag ska ändå ge min erfarenhet :wink:

Jobbade tidigare med en kille(körde lastbil) som även jobbade extra åt en saabåterförsäljare där han servade bilar och enligt honom så var det väldigt vanligt att det struntades i väsentliga delar och det verkade bero på att de helt enkelt sket i att göra det, slöhet alltså. De enda bilar alla verkade bry sig om var de som kom dit på kvällen och betalade servicen svart.

Han hade även jobbat på volvo före det och vittnade om att det buskörs en hel del med kundernas bilar.

Den här killen är dock inte helt att lita på i övrigt så informationen ska kanske tas med en nypa salt även om det kan ge en fingervisning.

/Anders
av BG
Teemu skrev:
Frigge skrev:Det är inte på något sätt så illa som beskrivs i denna tråd, tyvärr (som i alla brancher) finns det idioter som inte gör sitt jobb rätt. Detta är som tur är inte så vanligt, alla verkstäder gör så mycket dom bara kan för att få nöjda kunder, det är ju dom dom lever på. Alla verkstäder blir kontrollerade på något sätt,antingen av Bilprovningen eller en Intern kontroll person. Personer som upprepade ggr missköter sitt jobb blir utan tvekan förflyttade med omedelbar verkan för att det inte ska upprepas.
Jag skulle ju rekomendera dom som är oroliga att lämna bilen på en Verkstad med "Personlig Servicetekniker" Där får man en personlig kontakt med personen som jobbar med bilen o inte en kundmottagare som knappt vet hur en modern bil fungerar (grovt uttyckt, jag vet).

/Fredrik
Den lokala verkstaden här sade sig ha personliga tekniker. Men när man lämnar in och hämtar ut bilen så är det ändå kundmottagaren man pratar med. Det enda man har med den personliga teknikern att göra är om man speciellt ber om att få tala med denna - annars ser man inte röken av honom.
Håller med Frigge. En personlig tekniker innebär att man får en tid direkt av honom/henne. När man hämtar bilen följer de också med ut om man gjort t.ex. något garantijobb och förklarar vad man gjort.

BG/2,5
Användarvisningsbild
av CarMan
frilins skrev:
CarMan skrev:för att åter gå till ämnet, det är ju som sagt mycke spekulationen, men vi har inte fått al fakta.

fråga:
Har dom missat att smörja den vesentliga delan i draget, själva den lösa delan som har låsmeckanismen? det är ju denna del man ska säkerställa att den låser som den ska. eller var det bara den fasta järnbiten som inte vart smörjd
Måste få fråga dig CarMan, tror du att det är enstaka mekaniker som försöker visa sig "duktiga" inför chefen eller nåt, när dom hoppar över någon del för att spara tid?
Eller är det så illa att en del verkstäder försöker tjäna sig mer pengar genom att fuska med jobb eller som det händer ibland, "hitta nya fel" när bilen är inne på verkstaden?

Nu menar inte jag att du skulle vara insatt i allt fusk som förekommer i världen, jag uppskattar din hjälp du ger här, utan jag menar bara att eftersom du förmodligen träffar många andra mekaniker i ditt yrke så kanske du hört "skvallret"...
Är det så illa som det återges här, ska tänka sig för när man lämnar in sin bil?
det finns ingen verksta som bygger sin verksamhet på att lura folk, oavsett om vi pratar om aktoriserade eller ej.

därimot så kan säkert vissa mekaniker utvöra nån pumkt på ett slarvigare sätt på grund utav sterss eller att han blir avbruten av nån anledning. & då kan säkert vissa punkter som inte förekomer så ofta missas (rena gissningar, vad tror ni själva?)

får ni alltid meder allt ham från affären när ni handlar? men det ni får med er vet ni väll hur ni ska förvara när ni vär får hem det eller hur

översättningen blir så här :
märkes verkstan kan presis som vilken annan verksta som helst missa nått (mänslkiga faktorn) men det dom gör gör dom på rätt sätt.
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:den här tråden verkar at ha sårat ur en del.

vist kan det finnas o ärliga mekaniker, & dom fins ju isåna fall på både aktoriserade & icka aktoriserade verkstäder !

när jag hänvisar till de aktoriserade gör jag inte detta för att jag påstår att dom gör alltid allt halt totalt felfritt & det fins ingeen anstäld som är oärlig, utan föratt dom har bästa kunskapen om din bil.
en icke aktoriserad verksta kan också missa saker på din service & det är större schans att dom missar nått viktigt, då dom inte vet var dom ska titta, då dom inte har lika stor erfarenhat om bilen o vet vad som brukar gesig 6 hur man snabbast/enklast avslöjar detta i tid.
Jag har servat mina taxibilar hos en ej auktoriserad verkstad ganska länge och dessa grabbar har allihop jobbat på den lokala volvoverkstaden ,men valde att sluta och starta eget.Dessa killar har mycket lång erfarenhet av volvo vilket saknas hos majoriteten av killarna hos volvoverkstaden då det ofta är unga killar som jobbar där.Inte för att jag på nåt sätt vill klanka ner på kompetensen hos dessa, men jag litar mer på killarna i den andra verkstaden och vet att dom följer volvos serviceprogram till punkt och pricka och använder enbart orginaldelar.En nackdel är dock att man missar dom åtgärder som volvo gör som man aldrig får reda på utan som görs på servicen ändå,fast å andra sidan så har det blivit nåt skit med min bil varje gång som man har uppgraderat mjukvaran.
Användarvisningsbild
av ufriman
Borde vi inte ha ett forum (block) där vi skriver i vilka verkstäder vi är nöjda med respektive missnöjda med. för att ge alla en fingervisning vad man kan förvänta sig om sin "lokala verkstad"

det kanske skulle kunna se ut så här:
B-BIL Ankeborg 80% nöjda 15% tveksama 5% missnöjda , 13 svarade

samt kommentarer:
Gå till Nisse Hult alltid trevlig prick.

//Ulf
Användarvisningsbild
av frilins
ufriman skrev:Borde vi inte ha ett forum (block) där vi skriver i vilka verkstäder vi är nöjda med respektive missnöjda med. för att ge alla en fingervisning vad man kan förvänta sig om sin "lokala verkstad"

samt kommentarer:

//Ulf
Om detta görs seriöst så tycker jag det är en bra idé för att ha en fingervisning...
Men det kan lätt balla ur! :???:
Användarvisningsbild
av greeeken
frilins skrev:
ufriman skrev:Borde vi inte ha ett forum (block) där vi skriver i vilka verkstäder vi är nöjda med respektive missnöjda med. för att ge alla en fingervisning vad man kan förvänta sig om sin "lokala verkstad"

samt kommentarer:

//Ulf
Om detta görs seriöst så tycker jag det är en bra idé för att ha en fingervisning...
Men det kan lätt balla ur! :???:
Då är det upp till dom ansvariga att hålal rent, Dom lyckas rätt bra just nu ialla fall.
av NCR
greeeken skrev: Då är det upp till dom ansvariga att hålal rent, Dom lyckas rätt bra just nu ialla fall.
Jaså? Jag tycker de flesta av dina kommentarer slipper igenom... :D
Användarvisningsbild
av Brainy

samt kommentarer:

//Ulf
En bra idé men jag tror även jag att detta kan spåra ur även om moderatorerna inte vill det. En verkstad kan ju t.ex. göra ett misstag som de sedan åtgärdar så fort de fått vetskap om det, ändå är recensenten skogstokig eftersom de schabblat med hans pärla, kontentan blir att den verkstaden får ett bottenbetyg fast den e.g gjort allt för att ge kunden så bra service som möjligt.

/Anders
Användarvisningsbild
av frilins
Jo det är just det som är risken...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 54

Inga problem alls. hade flera olika Gen2 fälg[…]