Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan, har ett märkligt problem med automatlådan på nya volvon.
Volvo 855 2,3 T5 -94, Automatlåda med 3 körlägen.
När man kör iväg med bilen i 1ans växel så känns det som bilen ligger i lågväxel, lådan driver men med sjukt låg utväxling. När den sedan växlar till 2an osv så är allting som vanligt, det är ingen skillnad i olika körlägen osv, även backväxeln är som den ska.
Är det bara att byta växellåda eller kan en spolning göra nytta? Skall kolla efter felkoder osv i veckan, Den oranga pilen lyser i instrumentet.

Mvh Max
Senast redigerad av 1 mabl, redigerad totalt 0 gånger.
Har kollat felkoderna nu.
Har felkoden 2-2-2 i sockel A1 vilket innebär Solenoid S2 öppen krets.
Raderade felkoden och provkörde men ingen skillnad. Felkoden återkom sedan.

Var sitter solenoiden och vad innebär felkoden? Är den öppen hela tiden och kan inte stängas?
Är detta något man kan byta eller det är mycket jobb?

Mvh Max
av *pettson*
Ja vad finns att säga? Solenoiderna hittar du under locket till lådans servoenhet. Felkoden innebär exakt det koden säger, kretsen är öppen elmässigt. Det är alltså avbrott. Antingen i signalkabeln eller för den delen i solenoiden. S2 och S1 är dom två solenoiderna som sköter växlingen i lådan för växel 1 och 2. Du har alltså bara växel 3 just nu.
Byta själv eller inte.Tja.. jag vet inte ett dugg om dina kunskaper, men vet man inget om en automatlåda och att skruva överhuvudtaget så är inte automatlådan det första man ska lära sej mera i känns det som. Några gruskorn eller resterna av en o-ring på fel ställe gör lätt att det blir ett lådbyte istället för solenoidbyte. Förutom detta så ligger en solenoid på runt tusenlappen som reservdel om jag inte minns fel.
okej du verkar ha lite koll på detta:) Känns bra att någon engagerar sig och ger snabba svar, du menar alltså att endast 3ans växel skulle fungera? Vad är det då som driver bilen sakta fram vid start? Skall göra lite felsökning i morgon och mäta kablar jorpunkter osv. Finns det någon bra sida med kopplingsscheman annars?
hittade en sida där dom beskrev hur man aktiverade solenoid och kunde då höra om den arbetade. Skall även prova detta. Skulle solenoiden vara trasig så kan man ju alltid försöka dela lådan, och skulle något gå fel så är det ju bara att byta låda...
Passar dem ifrån glt med samma årsmodell? Och var får man lättast tag på dem?

Mvh Max
Har nu bytat solenoid S2 i växellådan. mycket enklare än vad jag hade räknat med och jag råder andra till att mäta solenoiderna i lådan innan ni byter hela växellådan. Solenoiderna skall vid ohm-mätning ligga på ca 15 ohm. I mitt fall så var det mellan stift 22 i kontakstycket och jord jag mätte. Gäller endast på aw50-42 lådorna vad jag vet.
Många sa att man måste plocka bort motorvaggan med det behövs verkligen inte, jag hängde bara upp motorpaketet med ett lyftok och lossade sedan främre motorfäste ,växellådsfästet och sedan motorvaggan i framkant och kunde sedan lossa kåpan där solenoiderna satt.

Mvh Max
gugge skrev:Hej.
Läste dina inlägg och jag har precis samma problem med min låda.
Hjälpte det att byta soleniod s2 på din låda?
Vad kostar en sådan och ungefär hur lång tid tog det att byta?
Behövs ngr specialverktyg?

Mvh

Tjena, har du felkod på solenoid S2? alltså 2-2-2. Mät solenoiden innan du byter den, lossa kontaktstycket på växellådan, ta fram en multimeter och ställ den på ohm-mätning och mät sedan mellan stift 22 (S2) och godset på växellådan, du ska då få ett värde på ca 15 ohm. I mitt fall så fick jag inget värde alls utan det var avbrott i solenoiden. Blir det samma för dig så byt solenoiden. Jag köpte en hel begagnad växellåda som var defekt i övrigt billigt och plockade ut solenoiden. Det enda specialverktyget skulle väll vara lyftoket som man hänger upp motorpaketet med men det kan funka utan det. annars är det bara att hänga ner motorvaggan i framkant och lossa kåpan där solenoiderna sitter. Har du fler frågor så bara fråga. Lycka till

Mvh Max
Hej igen.
Har nu mätt mellan stift 22 o godset på lådan och fick 17 ohm...Nu börjar jag fundera på vad det egentligen är för fel på min låda.
Jag har lågväxel,back.och 3:an o 4:an...
Men jag får ju felkod 2-2-2 som sagt......

Någon som vet????

Mvh Gugge
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]