Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#295424
*pettson* skrev:vanligast är att filtren satt igen sej, sen har lamellerna slirats sönder i lådan på grund av för lågt oljetryck.
I slutändan går tappen ned sej till oljepumpen och ännu lägre tryck blir det.. och så driver den inte mera..
Grundfelet?= FILTRET.... Eftersom det inte är bytbart med mera än en stor insats så är det att oljan aldrig byts på service till privatpersoner som är felet istället (ren olja smutsar inte ned filtret). Det här händer nämligen ALDRIG polis/taxi. Dom har ju oljebyte i automatlådan på sin *special*service och lådorna går runt 40.000 mil.
Intressant!
Jag har en 96:a som gått 13500mil. Byte oljan i lådan vid 7000mil och tänkte skölja i sommar igen. Känns ju som man sitter på en tickande bomb.
Hur ofta byter polis/taxi?

Och så till frågan som stöts och blöts! Vilken olja?
av Marielle
#295502
Men om d blir för dåligt oljetryck, finns d ingen sensor för d då? Alltså att man får en felkod. Finns d nån som kan förklara d som DALLDALL skrev om ang. "korgen" som brukar spricka. Vart sitter denna kåpa å vart kan man få tag på en ny korg? Går d att köpa hos en växellåds-specialist? Skulle vilja ta bort å syna denna korg. Men d är ju fortfarande så att lådan funkar fint när den är kall utan slir + att backen funkar alltid utan slir. Borde väl betyda att d finns oljetryck å att lamellerna är sjyssta. Jag får ju även den där jäkla felkoden 2-3-2 Hastighetsmätarsignal saknas.
av dalldall
#295542
på sidan på lådan"gaveln" sitter ett stort lock, innanför där sitter korgen eller vad man nu skall kalla den, inga problem att ta ut den, men gäller att vara renlig o kolla hur grejorna sitter. går att köpa en repsats hos en växellådsrenoverare, jag fick pris på 2500-3500 för detta, men jag hade nog inte rivit av den utan att vara mer säker på om den är boven i dramat!! jag hittade ingen spricka i vår! kanske filtret i din o min bil! frågan är hur man kan vara helt 100% på det?? finns en sprängskiss på nätet på nästan en likadan låda, kommer inte ihåg var bara! en av verkstäderna jag pratade med sa att dom brukade peta hål på filtret med en bit svetstråd, men jag blev inte klok på hur jag skulle komma åt filtret, jag såg inte det, nu står bilen och där kommer den nog att stå ett tag till!!!
av *pettson*
#295546
Js1: Dextron IIE är oljan som den är konstruerad för.

Dom byter vart 7500 mil. Eller när tempsensorn sagt till om överhettning.
av Marielle
#295565
ja men asså jag kan bara inte förstå vad d är som gör att den slutar driva efter ett tag. vore den helt paj så borde den inte funka över huvudtaget. nu är d ju inte föräns efter ett tag, när den blivit varm. å om d är d där jä...a filtret, varför sitter då inte igen hela tiden. måste ju vara i sånna fall att skiten sjunker undan när den står still. då skulle man ju göra som du skrev å peta hål i det, men då skulle man ju vilja sätta dit ett utvändigt filter på nåt sätt, typ på slangen eller nåt. men vad fyller den där korgen för funktion? hur funkar din låda när den är kall då? å funkar din back hela tiden? å det där med att polisbilar å liknande får oljebyte gjort verkar ju lite konstigt för min bil har varit tjänstebil inom polisen å då tycker man ju att den borde vara servad likadant men min olja hade då aldrig varit bytt, så som den såg ut när jag bytte den
av *pettson*
#295566
Polis och taxi har det i sina serviceavtal att få oljan bytt vart 7500mil. Men huruvida din bil är skött eller inte?.. Det får ju liksom jag svårt att svara på. En del polisdistrikt sköter sina egna bilar. I övrigt går det att få växellådsoljan att bli bränd och skitful redan efter 2000mil om man misshandlar bilen tillräckligt illa bara.
av dalldall
#295570
"min" bil är likadan kall som varm, ca 500m sen driver den inte, står nån minut sen går det 500 m igen! skumt, sugen på att riva vidare i lådan, men har varken tid eller plats att göra det på just nu.
av Marielle
#295574
nej d klart d är så. jag tror nog definitift att d är som du skriver, att d slarvats med min bils service. men tycker inte du åxå att d är ett lite konstigt fel på min låda. jag menar, den funkar ju, men bara till en början sen börjar den krångla, men bara framåt, inte backen.
av Marielle
#295585
låter typ som att du tappar trycket i lådan, men vad vet jag :roll: men du får alltså inga felkoder för d borde den väl göra om trycket blir för dåligt, om pumpen är slut eller så
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]