Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Vissa bilar verkar ju hålla i evigheter och andra går sönder på nolltid. En kompis farsa har en 84:as 240 med AC, som fungerar utan att dom har rört en skruv eller fyllt på det. Medans min 04:as V70 är det dax för kompressorbyte nu.
av Zeeds
varför läcker det ur blod om man har det i en påse, jo för att det finns porer i materialet precis som i slangarna till ac systemet så med tiden minskar det med gas helt naturligt.

T-Mekaniker på märkesverkstad
Användarvisningsbild
av CarMan
ja R134a kan läcka genom gummi slangarna (inget annat) men mängden är litne, är bilen 15 år gammal & fortfarande har gas, men kyler dålig så är det säkert lakage den "natruliga" vägen
av tomme
det är inte normalt att gasen fösvinner, man har alltid ett fel. utgår från detta så blir det rätt i 99,99% av fallan. TRO MIG![/quote]

Jaså, det finns tydligen "naturliga" läckor i alla fall!
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Min 850 klarade sig i 14 år och 38000 mil innan något läckage som påverkade funktionen kunde märkas. Då hade både torkfiltret och förångaren ruttnat upp. Men innan dess hade systemet aldrig behövt fyllas eller micklas med. Det jag gjort tidigare var byte av pressostaten och shimsning av kompressorn, men det behöver man inte släppa ut gasen för att göra.
Användarvisningsbild
av CarMan
tomme skrev:det är inte normalt att gasen fösvinner, man har alltid ett fel. utgår från detta så blir det rätt i 99,99% av fallan. TRO MIG!
Jaså, det finns tydligen "naturliga" läckor i alla fall![/quote]

Ja olika gaser har olika svårt at tasig igenom slangarna (slangarna är inte 100% täta) men när det gäller R134a så är det så lite så vi ska kalladom helt täta, för att minska alla missförstånd
av Cedrix
Läste på fler anra forum att folk har fyllt AC systemen med gasol!!!???
Någon som provat detta? ska tydligen ge ungefär 75% av kyleffekten men det funkar ju i vårt land.
Och nej, gasol ska inte vara brandfarligare än R134 som ochså är än lättantändlig gas.
Användarvisningsbild
av CarMan
skitsnack. gasol är mycket brandfarligt, specielt då det är en tung gas som rinner ner & blir kvar.
du har inte gnist skydade fläcktar m.m i systemet, så man ska absolut inte fylla med gasol.

hur svårt kan det vara att bara laga systemet om det är trasigt, istället för att hitta på massa dumheter...
av Andy1983
Jag har iaf ingen läcka, var inne idag igen efter att ha kört med spårvätska i 2 veckor och ingen synlig läcka och ingen förlust av tryck/vikt på 2 veckor heller så imorgon kväll lämnar jag in bilen och på onsdag schimsas kopplingen och ac:n fylls på igen (efter naturlig förlust av gas på 11 år, helt normalt enligt dom 4 ac tekninker jag nu konsulterat i frågan) ska bli gött som fan. Säga vad man vill men det kan inte finnas något system i världen som har en massa kopplingar, gummislang, konstant temperaturskillnad, utsätts för skit och står under tryck som inte läcker ens ett gram gas på i mitt fall 11 år, det finns inte. Det finns dom som läcker mindre och dom som läcker mer, 11 år tycker jag är bra och den kyler ännu trots för lite gas

Skulle då aldrig ha gasol i min bil iaf, känns inte bra
av Andy1983
Har nu hämtat bilen, ny schimsad och återfylld och det är riktigt gött. Kyler finfint och kompressorn går som den ska igen. Nu känner man inte när magneten slår i längre, innan ryckte det till i bilen varje gång. Tack för all hjälp härifrån!

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]