Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ukklavaek
Vet ej om det är rätt ställe att skapa tråden i men...... nån mod kan säkert flytta den isf.
Har precis införskaffat mig en gammal 244 jag tänkte kapa taket på.....ett snabbt bygge....inget dunderseriöst,ska köra över sommaren bara.
Enklaste,smidigaste billigaste sätt att göra ?
Räcker det att svetsa igen dörrarna?

Inga gissningar tack....
av Amarace
Ska du besiktiga den krävs en SFRO-besiktning, ska du inte besiktiga gör du ju som du vill, men nog skulle då jag endera förstärka om det ska vara öppningsbara dörrar, eller svetsa igen dörrarna, samt svetsa ett kryss mellan hjulhusen bak.
SFRO kräver väl förstärkning samt kryss vid öppningsbara dörrar, om dom godkänner enbart igensvetsning utan förstärkning vet jag dock inte.
av Vovlo_Henrik
Svetsar du igen dörrarna (kirunacab) så behövs ingen annan förstärkning, glöm inte att flytta på chassinumret!! Allt står i SFRO:s bygghandbok :wink: Ska du ha öppningsbara dörrar så behöver du krysset mellan hjulhusen samt förstärka trösklarna, gör alla förstärkningar eller om du svetsar dörrarna innan du kapar taket annars viker sig bilen :-)-)
av ukklavaek
Tackar för otroligt snabba svar!! :D
Det blir en "Kirunacab"
Oki....bara svetsa dörrarna då....en annan fråga....bältena,kan man flytta ner dom som sitter i stolparna,eller ska man fixa midjebälten ?
av Vovlo_Henrik
Besiktningen är petig på nya infästningar av bälten men använder du midjebälten och använder originalfästena så är det inga problem :-)-)
av ukklavaek
Oki,låter lovande detta.
Något annat man bör tänka på innan man sätter svetsen/vinkelslipen i bilen?
Gärna så mkt tips å trix som möjligt.
av Vovlo_Henrik
Som sagt svetsa dörrarna först! Annars viker sig bilen och glöm inte att flytta chassinumret om det blir kirunacab :wink: Inga vassa kanter får finnas och har du tänkt besikta bilen så vänta med lack innan den är godkänt ifall du får nedslag :-)-)
av ukklavaek
där sa du nått....hade tänkt spruta över den lite snabbt å hastigt.....men de kanske e dumt om man måste svetsa på den igen hehe
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]