Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !

Jag bygger en racing bil och kommer köra förgasare på denna bil då mitt insprutningssystem inte är komplett och ekonomin inte håller för att köpa alla delar tyvär.

jag söker hjälp av er kunniga som meckat den topmonterade förgasaren från 230K motorn så ajg slipper alla vacumslangar, jag har sökt information så mycket jag kan om denna förgasare och vet så pass att man tydligen ska koppla in 2 vacumslangar på insuget för att den ska fungera men vilka 2 är det från förgasaren som ska kopplas in ?

Vore mycket tacksam för hjälpen och bifogar en bild på motorn som den just nu är,

Bild

/ Skrotnisse
Förgasaren till B230 motorn är den värsta j-a skit förgasaren som nånsin suttit i en Volvomotor. Får du till den så motorn går bra så har du gjort det bra. Annars kan du försöka få tag på en förgasare från en B230A motor i stället.
Arne skrev:Förgasaren till B230 motorn är den värsta j-a skit förgasaren som nånsin suttit i en Volvomotor. Får du till den så motorn går bra så har du gjort det bra. Annars kan du försöka få tag på en förgasare från en B230A motor i stället.

Tack ska göra det istället...
Fick av min vän en förgasare från en av hans mecedes bilar, en Pierburg som jag nu monterat på ett insug från en F-motor, byggde en konverter mellan insug och förgasare i plåt, ska plugga det som behövs pluggas i insuget sen återstår det och se om detta funkar...
Arne skrev:Förutsättningarna blir nog bättre nu.

japp allt är monterat och klart, fick bygga en koppling mellan orginal anslutningen på insuget som har 3 fästbultar till förgasaren som är en fyrkantig med 4 bultar men det gick relativt enkelt och smidigt, koppla in bränslet, tändningen, kylare och tätade alla hål som inte ska användas på orginal insuget så imorgon ska provstarten ske.

Tack för tipset.. :-)-)
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]