Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mäckmäck
Min AC tycks inte kyla någonting alls.
Och så slår den till och från nästan konstant med korta intervaller samt att den brummar ganska ordentligt :???:
Kan det indikera att den behöver fyllas på eller är det nått knas me den :?:

Min bil är en 855se 2,5 -96
Användarvisningsbild
av CarMan
du har ett lekage i systemet, så den bahöver LAGAS ! (REPARERAS)
av tomme
CarMan skrev:du har ett lekage i systemet, så den bahöver LAGAS ! (REPARERAS)
Givetvis så har han ett läckage, men det är NORMALT!!!!!!!!!!!!!!!!! på en bil som har varit med sedan -96 så vore det väldigt konstigt om han inte behövt fylla tidigare. ALLA AC-anläggningar i bilar läcker, mer eller mindre! (de flesta brukar läka vintertid genom ingående axel i kompressorn)
fattar inte hur du kan säga att han måste laga något som är normalt???
enligt beskrivningen han lämnat så finns det fortfarande en viss mängd kvar ännu, absolut inga problem att koppla på ett manometerställ och bara suga i tills lågtrycken ligger på ett bra värde.
av tomme
normalt mellan 800 till två loppor beroende på hur mycket som behövs!
ett kilo R134 kostar ca 880:- plus moms!
och om du har totalt tomt så brukar det gå in ca 900-950 gram!
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte normalt att gasen fösvinner, man har alltid ett fel. utgår från detta så blir det rätt i 99,99% av fallan. TRO MIG!

sen är det inte så lät som att bara provtrycka o se om man har lekage (det är svår att hitta lekagen, därför lever myten vidare)

normalt när man provrycker så trycker man i 8 bar tryck med nitrogen tryckmätaren har 2 decimalers nogranhet.
då det blir lite kallt när gasen fylls på, så kan man se en lite ökning i tryck! trots det kan jag ofta se ett lekage om man letar lite (& vet var mans ka leta på den aktualla bilen)

vet man inte var man ska leta, eller på annat sätt är oerferen så kan man lätt tolka att inge sjnkande tryck som att systemet är helt & man fyller på... (är ju desutom enklast så kunden än nöjd med att snabt o biligt få igång systemet, sen att det är trasig igen nästa år kan man ju sklla på mass andra saker.... jag tycker det är oseriöst!
av tomme
CarMan skrev:det är inte normalt att gasen fösvinner, man har alltid ett fel. utgår från detta så blir det rätt i 99,99% av fallan. TRO MIG!

sen är det inte så lät som att bara provtrycka o se om man har lekage (det är svår att hitta lekagen, därför lever myten vidare)

normalt när man provrycker så trycker man i 8 bar tryck med nitrogen tryckmätaren har 2 decimalers nogranhet.
då det blir lite kallt när gasen fylls på, så kan man se en lite ökning i tryck! trots det kan jag ofta se ett lekage om man letar lite (& vet var mans ka leta på den aktualla bilen)

vet man inte var man ska leta, eller på annat sätt är oerferen så kan man lätt tolka att inge sjnkande tryck som att systemet är helt & man fyller på... (är ju desutom enklast så kunden än nöjd med att snabt o biligt få igång systemet, sen att det är trasig igen nästa år kan man ju sklla på mass andra saker.... jag tycker det är oseriöst!
En riktig provtryckning går inte genomföra på en kundbil!
funkar så här: 11 bar med nitrogen, vänta minst två timmar på tryckutjämning, skriva upp trycket, vänta minst 24 timmar för att kolla om det minskat något!
därför fyller de flesta på med grönt slemmigt spårmedel för att kunna hitta läckor så fort som möjligt.
Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]