Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klykan
#293399
Har köpt mig en S60 2.4 170 från 2005 som nu rullat 8000 mil. Bilen är väldigt fin och fullservad, senast i Januari 2009. Tycker mig märka små ryck vid jämn gas, kanske även vid gaspådrag men det är svårt att säga. Har läst på forumet att en hel del haft problem med gasspjället, och undrar alltså vad som verkligen tyder på att man bör byta/göra rent spjället? Och hur vet jag om jag har det gamla spjället eller det nya? Felet är ganska diffust och behöver inte vara något alls men tror inte det skall kännas så ??:-/

Haft bilen i 7 dagar och kört ca 6 mil, köptes från handlare. Om nu ett byte vore aktuellt undrar jag också om jag verkligen skall behöva ta denna smäll själv. Är det inte så att det är upp till säljaren att visa att felet uppstått hos mig inom 6 månader efter ett köp!? Dock är det en liten firma så jag är lite tveksam...

Hoppas ni kan hjälpa mig och min fina bil!
av Psyko
#293443
En modellår 05 har inte det spjällhuset som det ofta
skrivs om här. Skulle inte tro att du har ett fel där.

Jag skulle tro att det du känner är ac-ryck = ofarligt
Användarvisningsbild
av halmstaden
#293444
Bilhandlare som bilhandlare! Det spjäll som orsakat både ägare och Volvo mycket kostnader och besvär är det som byttes ut till MY02 eller MY03 (sugmotorer), därefter är det inte många (om ens någon?) som haft problem vad jag känner till. Ta bilen till handlaren och låt han säga sitt är mitt råd.
(Förresten, alla bi-fuel-modeller hade MM-spjällen tills produktionen lades ner.)
av klykan
#293466
Hmm. Låter ju bra att det troligen inte är nåt spjäll. Hade tidigare en 850 2,5 s automat -96 med ac, och tyckte inte det märktes lika mycket i den. I den tyckte jag bara det märktes på tomgång, i och för sig var den lite trött och automaten stal väl ytterligare hästar så det kanske kvittade då :lol:

Jaja jag håller tummarna och tror på dig. Men om oturen skulle vara framme så borde det vara den lilla bilhandlaren som skall stå till svars tycker ni!? Att ta den till handlaren tror jag är lönlöst, han vet ju inte mer om bilen och ev problem än vad jag gör då det inte är en volvohandlare... Jag frågade ang garantier innan köpet och han svarade frånvarande att ingen fanns, han glömde väl helt enklet bort KKL :wink:

Tusen tack och om någon kommer att tänka på något som kan tänkas ge dessa ryck eller vad man skall kalla dem hoppas jag ni vädrar dessa funderingar till mig med!
av klykan
#293634
Liten uppdatering. Tycker mig känna små ryck när jag släpper gasen också, det vill säga den går lite ryckigt med växel i under inbromsning och tomgång. Hoppas nån förstår vad jag menar :roll: Känns nästan som att släppa kopplingen lite då och då, som ett kraftbortfall fast inte lika kraftigt.

Kommer dock inga felkoder eller varningslampor som tänds. Bilen går klockrent på tomgång så det kanske bara är en tillvänjningssak...

Tack och bock för hjälpen!
av klykan
#293644
Re: V70-02 2,4t Går dåligt
av Loner mån 21 jul 09:59:18

Magnetventilen? ger ryckig gång vid gaspådrag och kan även kännas som ryckningar vid jämn marschhastighet.

/L


Kan det tänkas vara denna magnetventil som spökar tror ni? Har kikat runt efter ett pris för denna men lyckas inte hitta något. Någon som vet vad en sådan kostar att byta?
Användarvisningsbild
av farmerswalk
#293656
Kanske gör bort mig nu men sitter det någon sådan på sugmotorer? Annars så kostar den ca 500 kr och är lätt att byta själv. Sitter på luftburken. Det går in tre slangar i den.

Mvh Tomas
Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]