Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
Skönt att inte bara jag förbryllas. Men som jag redan sagt, så står DRIVe för den snålaste bilen i sin klass, är det inte så?! XC60 2.4D FWD är det, däremot inte V70 2.4D.
XCThord: i EU-cykeln drar V70 2.4D och XC60 2.4D lika mycket, 6l/100km. Har dock svårt att se att V70 skulle dra lika mycket som XC60 i verkligheten.

Så, någon med lite insyn, varför sitter emblemet på 2.0F och 2.5FT? Vad står DRIVe för isåfall?
av XCThord
halmstaden skrev:Skönt att inte bara jag förbryllas. Men som jag redan sagt, så står DRIVe för den snålaste bilen i sin klass, är det inte så?! XC60 2.4D FWD är det, däremot inte V70 2.4D.
"Point taken", men riktigt så enkelt är det väl inte? XC60 2,4D FWD med manuell låda är snålast i klassen. Med automat drar den 0,69 - är den fortfarande snålast då? (Känns spontant som att Volvos geartronic - förbrukningsmässigt - är rätt chanslös mot vissa av konkurrenternas dubbelkopplingslådor). Och enligt Volvo kommer märket även att sitta på automaten.
halmstaden skrev: XCThord: i EU-cykeln drar V70 2.4D och XC60 2.4D lika mycket, 6l/100km. Har dock svårt att se att V70 skulle dra lika mycket som XC60 i verkligheten.
Okej, jag kollade aldrig upp siffrorna innan jag skrev det förra inlägget. Utgick bara ifrån att S80/V70 skulle vara snålare. Men tummen upp till Volvo om de lyckats få XC60:n lika snål som de "mindre" bilarna! :D
av riha
XCThord skrev:
halmstaden skrev:Skönt att inte bara jag förbryllas. Men som jag redan sagt, så står DRIVe för den snålaste bilen i sin klass, är det inte så?! XC60 2.4D FWD är det, däremot inte V70 2.4D.
"Point taken", men riktigt så enkelt är det väl inte? XC60 2,4D FWD med manuell låda är snålast i klassen. Med automat drar den 0,69 - är den fortfarande snålast då? (Känns spontant som att Volvos geartronic - förbrukningsmässigt - är rätt chanslös mot vissa av konkurrenternas dubbelkopplingslådor). Och enligt Volvo kommer märket även att sitta på automaten.
halmstaden skrev: XCThord: i EU-cykeln drar V70 2.4D och XC60 2.4D lika mycket, 6l/100km. Har dock svårt att se att V70 skulle dra lika mycket som XC60 i verkligheten.
Okej, jag kollade aldrig upp siffrorna innan jag skrev det förra inlägget. Utgick bara ifrån att S80/V70 skulle vara snålare. Men tummen upp till Volvo om de lyckats få XC60:n lika snål som de "mindre" bilarna! :D
"mindre" bilarna? V70 är större bil än XC60. Enda sättet XC60 är "större" än vanliga V70II är väl på höjden.
Användarvisningsbild
av halmstaden
På höjden och viktmässigt, de två största orsakerna till hög förbrukning. Att sedan bagaget är mer praktiskt i V70 bryr sig inte EU om :lol:
av XCThord
riha skrev: "mindre" bilarna? V70 är större bil än XC60. Enda sättet XC60 är "större" än vanliga V70II är väl på höjden.
Därför jag skrev "mindre" och inte mindre. Grejen är väl att XC60:n borde ha högre förbrukning eftersom den går lite, så att säga, klumpigare genom luften. Den är ju högre och inte lika aerodynamiskt smidig som V70:n. Sen vet jag också att S80/V70 är längre...
av LOTEZ
Jag beställde bil igår och prliminärt får jag den i mitten på augusit... :-/

Enl ÅF så ligger "linen" nere helt under juli månad, kan det stämma?

//Lotez
av marcbe
LOTEZ skrev:Enl ÅF så ligger "linen" nere helt under juli månad, kan det stämma?

//Lotez
Japp, semester för montörerna i Torslandafabriken.
av LOTEZ
marcbe skrev:
LOTEZ skrev:Enl ÅF så ligger "linen" nere helt under juli månad, kan det stämma?

//Lotez
Japp, semester för montörerna i Torslandafabriken.

Okey, det är en rimlig förklaring :-)

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]