Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klasson
Jag har haft bilen på verkstaden en gång till, samma felkoder men dom hittade inget fel, fick tillbaka bilen har kört med den en vecka ( har varit bra väder under veckan ) inget händer , å vad skönt tänkte jag dom har fixat det, MEN nej i morse -12 grader åker 100m med bilen sedan tänds ABS antisladd , service erfodras
av zenobia
Jag hade samma problem på min S80.

Plockade isär ABS (BCM)-lådan och bytte ut lite komponenter (länk till bild). Felet har inte återkommit sedan dess.

Länk till en annan tråd

Men denna operation innebär en hel del jobb och jag skulle INTE göra om det utan hellre köpa en ny ABS-box från JBs i Jönköping. När jag hörde sist ville dom ha en dryg tusing för en begagnad box och det är det värt.

Byte av box i S80:n tog ca 20-30 minuter "allt som allt"
av Klasson
Bilen är ju nyköpt på volvofirma, då borde jag vid det hör laget kunna kräva att dom byter abs enheten

Utdrag från konsumentverket //

Rättigheter vid fel
Om det är fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller levererar en likvärdig felfri bil utan kostnad och inom skälig tid.
Vad som är skälig tid, det vill säga hur lång tid säljaren ska få på sig, måste bedömas från fall till fall. Avhjälpandet eller leveransen av en felfri bil får inte förorsaka dig som köpare väsentliga olägenheter. Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger.
av zenobia
Klasson skrev:Bilen är ju nyköpt på volvofirma, då borde jag vid det hör laget kunna kräva att dom byter abs enheten

Utdrag från konsumentverket //

Rättigheter vid fel
Om det är fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller levererar en likvärdig felfri bil utan kostnad och inom skälig tid.
Vad som är skälig tid, det vill säga hur lång tid säljaren ska få på sig, måste bedömas från fall till fall. Avhjälpandet eller leveransen av en felfri bil får inte förorsaka dig som köpare väsentliga olägenheter. Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger.
Ta kontakt med din konsumentvägledare i kommunen.
- samla på dig så mycket fakta som möjligt
Ring sedan verkmästaren och påpeka det du lärt dig enligt ovan
- meddela att du tänker ta kontakt med konsumentvägledaren om ni inte kommer överens. Tala vänligt.. =)
Är det Bilia som sålt bilen så annonserade de stort i Göteborgs Posten i torsdags med att dom har en kundombudsman som hanterar klagomålen och oftast har kunden rätt enligt annonsen. Del av annonsen.

Vet inte om allmänna reklamationsnämnden och Sverker på Plus kan vara intresserade?

Enligt vissa här på forumet så är ju finessen med att handla från märkesställen att detta inte skall hända. Händer det ändå så finns det tydligen en servicepott hos märkesverkstäderna som skall vara till för sådant här.

Så buss på dom, tala vackert och fråga snällt. Annars tar du hjälp av konsumentvägledaren.
av nevyn
Vad jag vet är det väl först då man misslyckats att åtgärda felet vid tre försök som ett hävande av köpet kan komma på tal.
av NCR
nevyn skrev:Vad jag vet är det väl först då man misslyckats att åtgärda felet vid tre försök som ett hävande av köpet kan komma på tal.
...som i mitt fall med min vita V70N. Fast då fick de försöka sex gånger innan de köpte tillbaka den och gav mig en ny bil (inte GAV kanske men ni fattar).

Den gamla som de köpte tilbaka är fortfarande (sedan den 22:e dec) inte ute på försäljning...
av Klasson
Var på verkstaden imorse fick en ny tid OM 2 VECKOR, en riktigt tid sa han ingen akut tid, alltså en likadan tid jag fick första gången då dom inte gjorde något, så dom skulle hinna felsöka ordentligt, kanske är det något el fel sa han , men jag tar hem en ABS sensor så vi har en hemma, känner mig mycket tryggare nu, NOT

Felkoder första gången BCM 0011, BCM 0041
andra gången BCM 0011, BCM 0012
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]