Klasson skrev:Bilen är ju nyköpt på volvofirma, då borde jag vid det hör laget kunna kräva att dom byter abs enheten
Utdrag från konsumentverket //
Rättigheter vid fel
Om det är fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller levererar en likvärdig felfri bil utan kostnad och inom skälig tid.
Vad som är skälig tid, det vill säga hur lång tid säljaren ska få på sig, måste bedömas från fall till fall. Avhjälpandet eller leveransen av en felfri bil får inte förorsaka dig som köpare väsentliga olägenheter. Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger.
Ta kontakt med din
konsumentvägledare i kommunen.
- samla på dig så mycket fakta som möjligt
Ring sedan verkmästaren och påpeka det du lärt dig enligt ovan
- meddela att du tänker ta kontakt med konsumentvägledaren om ni inte kommer överens. Tala vänligt.. =)
Är det Bilia som sålt bilen så annonserade de stort i Göteborgs Posten i torsdags med att dom har en kundombudsman som hanterar klagomålen och oftast har kunden rätt enligt annonsen.
Del av annonsen.
Vet inte om
allmänna reklamationsnämnden och
Sverker på Plus kan vara intresserade?
Enligt vissa här på forumet så är ju finessen med att handla från märkesställen att detta inte skall hända. Händer det ändå så finns det tydligen en servicepott hos märkesverkstäderna som skall vara till för sådant här.
Så buss på dom, tala vackert och fråga snällt. Annars tar du hjälp av konsumentvägledaren.