Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RubbyDubby
Först ett konstaterade:

Värdelös använda SÖK funktionen för AC :evil:
(man måste söka på minst 3 bokstäver)

Till problemet:
IBLAND så slutar AC fungera. Det hände förra sommaren 3-4 gånger, plötsligt så slutade det bara blåsa kallt?!?!
Slog av/ på AC på knappen, stälde i man/ auto läge, men det hjälpte inte. Dagen därpå fungerade den hur bra som helst , i ca en vecka. För att samma skulle hända igen. Starta om bilen hjälpte inte.

Idag hände sama sak igen, plötsligt tycker jag att det är lite varmt i bilen, minskar på temperaturen men ingen skillnad, det blåser lika varmt/ljumet . Efter ca 20 minuter, så börjar kyla komma igen.

Någon som har ide eller tipps vad det kan vara? Eller som varit med om liknande eller sama?

P.S. De andra bilar jag haft, då ac pajat, så har kyla antigen försvunit plötsligt för att inte komma tillbaka alls ( tills man lagat kompressor/kondensor, någon slang eller vad det nu är/var och fyllt på ), eller så kylefekten sakta men säkerligen avtagit. Men aldrig "kommit och gått" liksom!?!

Bilen i frågan, V70n 2,4T 2001 17500mil
Kan dessutom påpeka, att jag märkt att vid stillestånd ( inte när detta insträffat ) hör jag kompressorn slås på/av ca varje 5- 10 sek!?! Ska inte kompressorn gå längre stund än så, typ 20- 30 sek?
av Psyko
Kan vara ett för stort spel i magnetkopplingen men det
kan ju oxå vara så att du har dåligt med köldmedium i systemet på grund
av en läcka.

Om det beror på magnetkopplingen går det chimsa ner spelet och
problemet är löst.
av RubbyDubby
Detta med spel till magnetkopplingen kanske kan det vara.... ? Du menar, att magnetkopplingn slår till, men då spelet är för stort, så "hugger det inte i "riktigt?!?!
Hur stort får spelet vara? Vart sitter kompressorn, och fixar man det själv?

För att det är dåligt med kylmedium, borde väll resultera i sucessvis sämre och sämre kyleffekt, inte att kylan plötsligt försvinner helt, som jag uplever det som, eller?!?
Å andra sidan, att kompressorn går till och från i så korta intrevaller, tycker jag känna igen , att någon berättat, att om man har lite media, så startar kompressorn, men slår fort av på lågtrycksvakten!?!

Hmm, vad kostar det fylla på? För inte tror jag att jag har ( stor) läcka, då det varit så nu i två år.
Användarvisningsbild
av wissel
:-)-) Jag har ett budget tips....dammsug det lilla "gallret" som sitter till höger om Autoknappen på AC EEC panelen....är det fullt av damm där så suger fläkten bakom gallret inte in luft att använda som referens hur varmt det är i bilen....om du vill kolla att fläkten suger så använd en liten tunn bit papper o håll framför gallret, papperet skall då sitta kvar och ibland kan man till och med höra fläkten efter man stängt av bilen då den går ca 1 minut efter du slagit av motorn. har den stannat så är det lätt att byta ut ocg ruggigt mycket billigare. Tro aldrig det värsta för då händer det
av Psyko
wissel skrev::-)-) Jag har ett budget tips....dammsug det lilla "gallret" som sitter till höger om Autoknappen på AC EEC panelen....är det fullt av damm där så suger fläkten bakom gallret inte in luft att använda som referens hur varmt det är i bilen....om du vill kolla att fläkten suger så använd en liten tunn bit papper o håll framför gallret, papperet skall då sitta kvar och ibland kan man till och med höra fläkten efter man stängt av bilen då den går ca 1 minut efter du slagit av motorn. har den stannat så är det lätt att byta ut ocg ruggigt mycket billigare. Tro aldrig det värsta för då händer det
Kan absolut vara så enkelt, bra tips ;-// MEN problemet borde vara helt tvärtom isf
eftersom fläkten inte fungerar om den är full av damm så blir tempgivaren i CCM
väldigt varm pga hög omgivningstemperatur, då borde ac:n jobba järnet för
att få ner kupètemperaturen eftersom tempgivaren säger att kupètemperaturen är säg 30 Grader.
Kupè temperaturen borde då rimligtvis bli låg isf hög.

tyvärr finns det många orsaker till varför systemet gör som det gör, det kan vara lågtrycksvakten
som är trasig, det kan vara evapuratortempgivaren som är trasig, kompressor/magnetkoppling,
mängden kylmedia i systemet = läckage osv osv

För att slippa byta onödiga delar bör du lämna in bilen. Det är mitt bästa tips ;-//
av RubbyDubby
Men först kommer jag givetviss kolla att lila refernsluftintaget inte är igenbeckat ( trots att jag an hålla med om tanken at den då (kanske) bordde blåsa kallt för jämna). Det kostar mig inget.

Sen undrar jag om det inte är rätt fylla på AC vilketsom, det finns ett konstant läckage ( sägs det av andra "experter" )även om systemet är "tätt".
Och att man egentligen bordde fylla på med jämna mellanrum trots att sytemet inte kräver det ( lite som med automatoljebyte- det sägs inte behövas, men i verkligheten är det inte fel alls göra det ändå).

Och jag har haft bilen i mitt ägo nu snart 6 år, mig vetterligen har ingen någonsin gjort något åt AC:n, fyllt på , torrsugit, eller fyllt på med media inkl. kompressor olja!?!
Om bara påfyllningen inte kostar multum, kanske bör man göra det först, och kvarstår felet, kanske då felsöka!?!?

Eller är det tvärtom, om jag fyller på, och den sen visar sig att lågtycks alt. högtrycksvaken ( två olika givare eller en och sama med två gränsvärde?) är paj, kanske blir systemet ändå tomt vid byte av denna?

Kan man se "felkoder" på AC:n? Och är det "vettiga" felkoder som man får ut, och inte de i stil med " Alvarligt okänt fel" eller så som man inte blir ett dugg klokare av? Och går det tror ni med denna Tändning1-Read-Dimljus varianten ( som finns beskriven i andra trådar), eller är det volvo 500:- som gäller?
av mlid78
Hade nåt liknande fel på min AC. Den slutade fungera efter 30 min ungefär. Slog då av bilen och väntade en stund och så fungerade den igen. Fick då tips på att byta evaporatortempgivaren och efter det har det fungerat som det ska. Kanske kan vara nåt att testa

/Mattias
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
När min gamla V70 från 99 betedde sig så här förra sommaren så åkte jag till en verkstad som shimsade kompressorn, dvs tog bort en av de två metallbrickorna som sitter vid magnetkopplingen. Avståndet hade blivit för stort så den orkade inte att dra igång kompressorn. Kostade 1100kr och tog ca 30min. Går att göra själv om man är händig och van vid att meka själv.
av RubbyDubby
Nu har jag damsugit lilla hålet för refernsmättning vid AC knappen, inne i kupen.

Imorgon ska vi fylla på mera köldmedia, så får vi se hur det blir.
Då bilen tappar uppåt 5% årligen ( läste till mig på par andra ställe) och vi haft bilen i 5-6 år och inte rör AC:n, så kanske är 25-30% av köldmediet borta, uder vår ägo tid.

Och vem vet, det kanske är aldrig påfyllt sen bilen var ny 2001? då är kanske uppemot 40-50% borta?!? I så fall inte konstigt om kompressorn går på / av ofta ( klockade mera noga idag, cykletid för på / av är 11 respektive 4 sekunder för kompressorn.)

Hjälper inte detta, så blir det åka till Volvo och läsa av felkoder , och kanske ge sig på denna evapurator, vakt elle scimmsning av kompressor som gäller, beroende vad man kommer fram till då.

Återkommer imorgon, eller om par dagar, när jag märkt ( eller inte) resultat.
Användarvisningsbild
av CarMan
har man så dåligt med köld medium att bilen inte kyler, när bilen är yngre än 15 år, då har man ett lekage!!! alt annat är skitsnack

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]