Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martkarl
Detta forum är ju briljant!
:-)-)
V70 - 04, missljud/klonk/knirk bak, misstänkte nåt inte var åtskruvat ordentligt i luckan.
En snabb sökning på jagrullar.se, fram med silkonsprayen och ta-da - - problemet borta!

Tilläggas bör att det finns knappt någon chans att man kommer på detta direkt, ljudet påvisar att det är något riktigt löst i bakluckan och att man verkligen måste in och härja. Det lilla knirket i låset/bygeln måste liksom använda luckan som resonanslåda på nåt vis. Man blir grundlurad.

Nobelpris.

/Mkb
av svda
Misstrogen gjorde jag rent låset och smorde in pinnen.

-Med tanke på hur ljudbilden så kunde ju inte detta hjälpa. Döm om min förvåning när det blev tyst.

Jag hann inte plockat sönder bilen, men väl legat i baget under en kortare färd utan att kunna lokalisera var ljudet kom ifrån.

Tack för tipset.
V70 - 05

/Svda
Användarvisningsbild
av NHansson
Eftersom så många av er har löst detta problem ber jag nästa person som utför denna åtgärd att ta lite bilder ;)
Kanske man kan fixa till föräldrarnas V70 -08..
Användarvisningsbild
av Severin
Även för mig så var låset boven men det räckte inte med smörjning utan jag va tvungen att tejpa bygeln för att den skulle tystna,gummit som satt där va skavd
av svda
NHansson skrev:Eftersom så många av er har löst detta problem ber jag nästa person som utför denna åtgärd att ta lite bilder ;)
Detta är inte så komplicerat som du tycks tro. Hittar du låset så ger sig resten.
Användarvisningsbild
av Toy
NHansson skrev:Eftersom så många av er har löst detta problem ber jag nästa person som utför denna åtgärd att ta lite bilder ;)
Här är en bild på det staget som skramlar.
Enkelt att komma åt när man har lossat klädselpanelen som sitter med 4 st Torxskruvar storlek 25.

Bild

Här har jag fettat in ordentligt i båda ändarna, jag fettade in både staget och den svarta plastmekaninsmen.
Plastleden som sitter upptill fick en ordentlig fettning i leden då denna var rätt så lös och glappig.
Bild

Bild

Detta ingrepp tog exakt lika lång tid som det tog att dricka upp en öl :D

Mvh Magnus
Användarvisningsbild
av Momentum
På min (nu inte i min ägo längre) V70N så flyttade man delen som sitter i bilen (bygeln) längre in så att luckan sitter "hårdare" sen försvann mitt knirkadet från bakluckan

Man kan bli tokig på sådant
Men det var inget problem att få attention på detta hos min ÅF
Användarvisningsbild
av NHansson
Försökte ta ner inredningen på en V70 -10 och hittar bara två torksskruvar, resten är klips antar jag.. Var ska jag börja slita? Eller har jag missat några skruvar? :)

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindri[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]

Detta har börjat hända min v70 -12.. b[…]

Som alltid när man får en felkod sparar[…]