Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#291457
Spänningen är olidlig! :wink:
#291707
VolvoB20 skrev:
xcmannen skrev:Fasen vad tiden går långsamt, hämtar bilen 10.00! Till och med plocka ur diskmaskinen har varit givande för att få klockan att gå. Återkommer med ny tråd efter ordentlig provkörning idag, ska försöka lägga upp lite bilder på grillen och dubbla avgasrören på D5:an
Vad är det för megalöljig med dubbla avasrör, speciellt på en diesel ??????

Brukar kika lite på motortrimning och har sett att man åker lätt med 1200-1400 hk i dragracing och har fortfarande bara 1 avgasrör. Vad satsar man på här med dubbla rör.... 2500 hk eller ?:-/

Dessutom ger ju två rör lägre prestanda än ett rör, Gör du röret 1,4 ggr så stort så får du dubbla genomströmningen till 1,4 ggr vikten, ska du har två rör istället så blir vikten det dubbla = enkel matematik.
Kan inte annat än hålla med, störtlöljligt med dubbla pipor på en diesel, själv valde jag T6 för att få dubbla pipor på min XC60. Jag får väl kontrollera vad Heico tar för ett kit med 4 pipor!!

Som det är nu så kommer säkert någon att tro att jag klistrat dit T6-emblemet på en D5'a!! Jag får väl gasa mer och oftare så att man hör att det inte är en diesel.... Så gick den snittförbrukningen åt skogen, fast det har den ju redan gjort :D :D
av Amli
#291715
Appel skrev:
Kan inte annat än hålla med, störtlöljligt med dubbla pipor på en diesel, själv valde jag T6 för att få dubbla pipor på min XC60. Jag får väl kontrollera vad Heico tar för ett kit med 4 pipor!!

Som det är nu så kommer säkert någon att tro att jag klistrat dit T6-emblemet på en D5'a!! Jag får väl gasa mer och oftare så att man hör att det inte är en diesel.... Så gick den snittförbrukningen åt skogen, fast det har den ju redan gjort :D :D
Haha, jag håller med. I mitt fall kommer det se ut som jag har 2,4D då jag inte har synliga pipor. En annan sak som oxå är irriterande är att krom listen runt sidorutorna som endast gick att få i Summum paketet numera är standard även i Momentum!!! Det kommer se ut som jag har en snik utrustad variant :-(O)
Blir till att köpa en ny bil helt enkelt ;-//
#291723
Amli skrev:
Appel skrev:
Kan inte annat än hålla med, störtlöljligt med dubbla pipor på en diesel, själv valde jag T6 för att få dubbla pipor på min XC60. Jag får väl kontrollera vad Heico tar för ett kit med 4 pipor!!

Som det är nu så kommer säkert någon att tro att jag klistrat dit T6-emblemet på en D5'a!! Jag får väl gasa mer och oftare så att man hör att det inte är en diesel.... Så gick den snittförbrukningen åt skogen, fast det har den ju redan gjort :D :D
Haha, jag håller med. I mitt fall kommer det se ut som jag har 2,4D då jag inte har synliga pipor. En annan sak som oxå är irriterande är att krom listen runt sidorutorna som endast gick att få i Summum paketet numera är standard även i Momentum!!! Det kommer se ut som jag har en snik utrustad variant :-(O)
Blir till att köpa en ny bil helt enkelt ;-//
Vi får slå oss ihop och kräva att Volvo tar fram ett uppgraderingskit till oss som har blivit offer för någon form av utrustningsinflation, annars blir det som du säger, man får byta helt enkelt, och då är det ju inte säkert att det blir Volvo igen.....
#291734
Hela anledingen till att jag inte kan förstå mig på dubbla slutrör är väl att jag mekat för mycket bil genom tiderna.

Vad är det för löjligt om man har en rak motor, ett grenrör, en turbo, en katt, ett "sugrör" under bilen för att sedan dela upp det i två slutrör på vardera sidan sista halvmetern av bilen ???
av Amli
#291739
VolvoB20 skrev:Hela anledingen till att jag inte kan förstå mig på dubbla slutrör är väl att jag mekat för mycket bil genom tiderna.

Vad är det för löjligt om man har en rak motor, ett grenrör, en turbo, en katt, ett "sugrör" under bilen för att sedan dela upp det i två slutrör på vardera sidan sista halvmetern av bilen ???
Förmodligen samma anledning som större fälgar, vinge, kromade lister och all annan utvändig styling. Men jag förstår vad du menar.
#291745
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:Hela anledingen till att jag inte kan förstå mig på dubbla slutrör är väl att jag mekat för mycket bil genom tiderna.

Vad är det för löjligt om man har en rak motor, ett grenrör, en turbo, en katt, ett "sugrör" under bilen för att sedan dela upp det i två slutrör på vardera sidan sista halvmetern av bilen ???
Förmodligen samma anledning som större fälgar, vinge, kromade lister och all annan utvändig styling. Men jag förstår vad du menar.
Dessa utblås gör mig lika glad varje gång jag ser dem :-)

BildBild

Men ser det ut så här under bilen så är det HELRÄTT med flera utblås...

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av riha
#291746
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:Hela anledingen till att jag inte kan förstå mig på dubbla slutrör är väl att jag mekat för mycket bil genom tiderna.

Vad är det för löjligt om man har en rak motor, ett grenrör, en turbo, en katt, ett "sugrör" under bilen för att sedan dela upp det i två slutrör på vardera sidan sista halvmetern av bilen ???
Förmodligen samma anledning som större fälgar, vinge, kromade lister och all annan utvändig styling. Men jag förstår vad du menar.
Dessa utblås gör mig lika glad varje gång jag ser dem :-)

BildBild

Hmm, det var nog två av de absolut fulast stylade bilar jag sett, men det var feta blås på dem iaf.

(Rör man sig tillräckligt fort och skrattar så ser ingen att man är ful = kör man sig riktigt fort och låter som fan så ser ingen att bilen är ful).

;-)
#291747
VolvoB20 skrev:Hela anledingen till att jag inte kan förstå mig på dubbla slutrör är väl att jag mekat för mycket bil genom tiderna.

Vad är det för löjligt om man har en rak motor, ett grenrör, en turbo, en katt, ett "sugrör" under bilen för att sedan dela upp det i två slutrör på vardera sidan sista halvmetern av bilen ???
I mitt fall är det nog i första hand symmetri, jag gillar inte när det är olika baklampor heller, typ backlampa i den ena och dimbakljus i den andra. Sen verkar det vara så enkelt att det är dubbla rör ut ur sista ljuddämparen på min bil (den ligger på tvären), det var likadant på min V50 T5 också, relativt billig och simpel lösning, men det tilltalar mitt öga.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]