Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xcmannen
Har äntligen hämtat min nya XC70. Nya D5:an är onekligen ganska annorlunda mot den gamla. Det mindre turboaggregatet uppfattade jag nästan som ett fläktljud när man gasar på måttligt i lägre fart, och den märks en del i drivet. Dock får man gasa en del innan bilen kommer igång, den har ju en del tyngd. När man sedan gasar på ordentligt drar den rejält, dock mycket mer "sofistikerat" än den gamla 185:hästarn. Den omtalade "ketchupeffekten" är borta, och allting går jämnt och fint. Kanske för jämnt och fint för den som vill köra "banracing" men passar mig perfekt med barn i bilen. På min tidigare XC 90 kändes motorn råare, där hade jag en KCR-box och motorstyrkan känns nu likvärdig otrimmat på nya motorn. Kommer nog att bli en mycket trevlig motor, dock saknas sportbilskänslan. Men det är trots allt en familjekombi och den kommer säkert att räcka för de flesta. Med trimning kommer den att konkurera med Audi/BMW..... Ljudet när man gasar på ordentligt påminner om en måttlig v6:a. En glidarmotor som passar den som vill ha lite mer kraft än vad som är nödvändigt, men ersätter inte en BMW 540D. Jag är supernöjd, återkommer med bilder på "nyheterna"
av JE Jr
Hehe! Trevligt, trevligt!

Den är riktigt fin att köra, men jag har inte kört 185hästaren, så jag har inget att jämföra med.

Är ju inte aktuellt, men om du rycker bort ljuddämparna på insugsslangen ska du få höra på gött ljud :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Först - Grattis till bilen! :D

Dubbelturbo kan luras. Det känns ofta inte som att det går så bra, tills man tittar på hastighetsmätaren!
av Amli
Ghiabi skrev: En annan fråga är vad är egentligen ketchupeffekten? Jag har dessvärre inte fått chansen att provköra en 185 D5 ordentligt än :(
Det är när det inte kommer någon effekt alls i början förrän man kommer till ett visst varvtal och vips, så kommer allt på samma gång. Om du har kört en gammal turbo bil förstår du bättre.
av xcmannen
Ganla D5:an har sin charm, och jag tycker inte att du ska vara besviken. Jag tyckte att det var en bra motor, man kände kraften när man gasade på. Diesel har ju ett bra vrid även om den är lite slö i början. Om du vill ha en sportigare motor som öser på ordentligt kan du ju uppgradera den, men var medveten om riskerna med nybilsgarantin om du inte anlitar volvo (tror att de ska ha en "legitim" trimning vid det här laget). Nya D5:an är mer finstämd men jag skulle tro att det finns de som fortfarande skulle gilla gamla D5:an bättre om man är van att köra diesel, den nya kan nästan kannas tråkig i jämförelse eftersom den går jämnare. Ljudmässigt så hörs det ju fortfarande att det är en diesel på lägre varv, men det är samma där, när man väl vant sig saknar man det när det försvinner. Jag fick låna en V70 2.0F när jag väntade på min bil, tyckte att den kändes helt död. Man fick trycka gasen i botten för att den skulle accelerera ordentligt. "Ketchupeffekten", att det tar ett tag innan den drar igång ordentligt vid rejäl gas som jag upplevde med gamla bilen berodde nog delvis på att jag körde en XC90, det är ju några kilon att lyfta iväg.
Jag gillar avgasrören, har alltid tyckt att det har varit en snygg stylingdetalj, och inte minst verkar det reta T6:orna rejält. De brukar alltid ha en del synpunkter på oss som kör "taxi-diesel". Ratten är snygg, men på gränsen till prålig, och den gamla var skönare att ratta runt. Aluminiumet blir en kontrast för händerna när man kör och kan störa lite. En vanesak antar jag, men inget att sukta efter om man inte tycker den är übercool. Armstöd bak... Vi är två vuxna och tre barn så du skulle kunna få mitt, kan säkert vara bra om man är färre i bilen.

Tycker att du kan trösta dig med att du kör i min smak den snyggaste Volvon just nu med en mycket kompetent motor. Fast det är klart, X60 med dubbla utblås.........
av Amli
Ghiabi skrev:
Amli skrev:
Ghiabi skrev: En annan fråga är vad är egentligen ketchupeffekten? Jag har dessvärre inte fått chansen att provköra en 185 D5 ordentligt än :(
Det är när det inte kommer någon effekt alls i början förrän man kommer till ett visst varvtal och vips, så kommer allt på samma gång. Om du har kört en gammal turbo bil förstår du bättre.
Och gamla D5'an har en hel del av detta? :|
Egentligen inte mer än någon annan diesel tycker jag. Men om man jämför med vissa nyare modernare dieslar som har dubbla turbo så slipper den kicken, vilket känns mer sofistikerat.
Jag skulle kanske inte säga att gamla D5 är dålig utan snarare att nya verkar mycket bra. Vidare så är det mycket vanesak. Har du manuell så vänjer man sig och vet var och när man ska växla. Har du automat behöver du ju inte tänka alls.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Jag skulle kanske inte säga att gamla D5 är dålig utan snarare att nya verkar mycket bra. Vidare så är det mycket vanesak. Har du manuell så vänjer man sig och vet var och när man ska växla. Har du automat behöver du ju inte tänka alls.
Kan bara hålla med, Om jag ville åka snålt så växlade jag min D5a innan turbokicken vid 1500 rpm och kunde åka på 0.5 l/m, ville man ha kul växlade man efter turbokicken och då gick det undan men drog lite mer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Laddbox

Hejsan Jag funderar på en ny Volvo hybrid oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]