- mån 25 maj 2009, 20:17
Har äntligen hämtat min nya XC70. Nya D5:an är onekligen ganska annorlunda mot den gamla. Det mindre turboaggregatet uppfattade jag nästan som ett fläktljud när man gasar på måttligt i lägre fart, och den märks en del i drivet. Dock får man gasa en del innan bilen kommer igång, den har ju en del tyngd. När man sedan gasar på ordentligt drar den rejält, dock mycket mer "sofistikerat" än den gamla 185:hästarn. Den omtalade "ketchupeffekten" är borta, och allting går jämnt och fint. Kanske för jämnt och fint för den som vill köra "banracing" men passar mig perfekt med barn i bilen. På min tidigare XC 90 kändes motorn råare, där hade jag en KCR-box och motorstyrkan känns nu likvärdig otrimmat på nya motorn. Kommer nog att bli en mycket trevlig motor, dock saknas sportbilskänslan. Men det är trots allt en familjekombi och den kommer säkert att räcka för de flesta. Med trimning kommer den att konkurera med Audi/BMW..... Ljudet när man gasar på ordentligt påminner om en måttlig v6:a. En glidarmotor som passar den som vill ha lite mer kraft än vad som är nödvändigt, men ersätter inte en BMW 540D. Jag är supernöjd, återkommer med bilder på "nyheterna"