Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stämmer, finansbolagen blir inte glada, om de bryr sig. Men det tar ju ofta ett tag tills det upptäcks. Antag att Alfa Laval, Coca-Cola eller något annat stort företag byter in 15 bilar i månaden på BIlia. Sen händer det en gång om året att en kund klagar på att bilen är chippad, och den köps efter att ha stått i hallen länge. Då går man in i datorn och kollar när mjukvaran modifierades av BSR, Polestar, SCT etc. och så ska man söka upp företaget som haft bilen och de ska då leta upp den anställde... och hur lätt är det att göra en sådan utredning ett år efter att bilen byttes in? Det blir nog så i så fall att Bilia får ta det (skulle de inte ha upptäckt vid inbytet?) eller att Alfa Laval etc. får ta det - men de köper ju 15 nya bilar i månaden och det är inte troligt att de skulle bötfällas... och det kan ju hända att den som hade bilen är en mycket viktig anställd med förmånsbil och många andra förmåner och den personen kommer knappast krävas på 15 000 spänn... /PH
Brainy skrev:
VolvoB20 skrev:
Brainy skrev:Var rätt så många som gjorde så på S40bilarna, rent vansinne då bilen behöver mer bränsle också. Inte för inte som folk i trimbranchen börjat kalla pystrim för volvotrim :( (ja jag vet att det ligger lite mer bakom det med)

Vill du ha mer effekt så åk till lämplig trimfirma, exempelvis bsr, och köp dig ett trim i ppc-box. Sen när bilen ska återlämnas så återställer du bara bilen till orginal med din ppc-box. Inte jättebilligt, men du får ju i alla fall ha roligt för pengarna i 3år.
Tänka bara på att det i nästan alla avtal står att detta uttryckligen förbjudet, och det är lätt att se om bilen varit chippad även om man åteställer, om man vet var man ska titta. Bara så du vet vad du ger dig in på.
Det är förbjudet att chippa sin V70 II 2.5FT även om man äger den privat och tänkt framföra den på svenska vägar...

Enligt de trimfirmor jag talat med så är tjänstebilsförarna klart överrepresenterade bland steg 1-kunderna så det kan knappast vara något som finansbolagen kikar särskilt noggrant efter om det nu går att se så lätt :)
Det har du helt rätt i att bilen faktiskt blir olaglig, jag har aldrig avrått någon att trimma sin bil, jag har själv även kört trimmat. Jag vill bara att man ska veta vad man ger sig in på och vad det kan kosta om något händer.

Trimfirmorna är ju så bra på att bara berätta "det roliga" och glömma berätta resten också. Leasingbolagen kollar inte upp bilen så länge inget händer. Men om något händer bilen under leasingperioden kan det kosta för föraren. Det högsta belopp jag sett är en tjänstebilsförar som fick betala för ett motorbyte ur egen ficka där jag jobbar.
Nu är Polestar annorlunda eftersom den faktiskt är laglig vad jag tolkat det som. Dock så har "bakvägen" in på sidorna nu stängts så jag kan inte hitta den exakta texten - men att "trimmet" skulle vara olagligt i Polestar-fallet är nog inte sant.

Jag tror att detta trim med detta förfarande faktiskt skulle kunna passera som tillbehör - dock ska det nog kollas upp med ägaren av din bil i tjänstebilsfallet.

Nu kanske jag önsketänker till viss del eftersom jag gärna vill ha trimmet själv...
VolvoB20 skrev:Det högsta belopp jag sett är en tjänstebilsförar som fick betala för ett motorbyte ur egen ficka där jag jobbar.
Ajdå, hade han (hon?) chippat bilen eller gjort något annat dumt typ kört berusad...? PH
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:Det högsta belopp jag sett är en tjänstebilsförar som fick betala för ett motorbyte ur egen ficka där jag jobbar.
Ajdå, hade han (hon?) chippat bilen eller gjort något annat dumt typ kört berusad...? PH
Föraren hade inte följt serviceintervallet.
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:
Föraren hade inte följt serviceintervallet.
OK, men då var det nog mer än 200 mil över gränsen... i hyrbilsavtal står det faktiskt att man måste bevaka serviceintervall själv.. sen är det ju så att hyrbilsfirmorna aldrig servar bilen utan byter den efter 6 eller 9 månader, då den kan ha gått över första servicen med 50% men är oservad... PH
perhall skrev:sen är det ju så att hyrbilsfirmorna aldrig servar bilen utan byter den efter 6 eller 9 månader, då den kan ha gått över första servicen med 50% men är oservad... PH
Vilka hyrbilsföretag byter ut bilarna efter 6-9 månader?!
erc skrev:
perhall skrev:sen är det ju så att hyrbilsfirmorna aldrig servar bilen utan byter den efter 6 eller 9 månader, då den kan ha gått över första servicen med 50% men är oservad... PH
Alla på kontinenten och nästan alla i Sverige. 6 och 9 månader är de vanligaste avtalen. Detta eftersom a/ bilföretagen får sälja fler bilar, b/ det gör att hyrbilsföretagen inte behöver underhålla bilarna = enklare administration. PH
Beror helt på vilket avtal din arb.givare har med Svensk Vagnparksfinans, det är endast om det är frågan om operationell leasing de eventuellt har synpunkter på vilka tillbehör du monterar. Gör du upp med din arbetsgivare så är det säkert ok!
perhall skrev:
erc skrev:
Alla på kontinenten och nästan alla i Sverige. 6 och 9 månader är de vanligaste avtalen. Detta eftersom a/ bilföretagen får sälja fler bilar, b/ det gör att hyrbilsföretagen inte behöver underhålla bilarna = enklare administration. PH
Aha, det förklarar ju en hel del. Jag långtidshyrde en bil genom Europcar, denna bil började jag hyra när den var helt ny. När jag återlämnade den så var serviceintervallet överskridet med 1600mil, jag hade då varit in till dem flera ggr och frågat om jag eller dom skulle boka servicetiden, om dom verkligen inte skulle serva den osv. Svaret blev alltid, vi fixar det, vi hör av oss. Efter en sisådär 500mil så krävde jag skrifligt på att jag inte skulle kunna krävas på ersättning för denna bilförstörelse, då gick dom ut och toppade upp med en liter olja och hävdade att detta var tillräckligt.

Nej, en begagnad hyrbil tänker jag aldrig köpa.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]