- ons 20 maj 2009, 22:43
#290370
Så har man då nått åldern då man uppskattar en Volvo kombi. Behövde en per definition miljöbil, 4 passagerarplatser utan krockkudde och automat. Det fanns noga räknat 2 i rimlig prisklass. Valet föll på V70 2,0F med den nya automaten som var helt ny när bilen beställdes i nov förra året. Den kom i slutet av januari o har nu rullat lite över 1000mil.
Jag är ny här på forumet o har spanat efter kommentarer om den här kombinationen av motor o dubbelkopplingslåda. Ärligt talat funkar det sådär o nu tänkte jag att nån kanske har nån idé om detta. Jag har min Peug 406:a kombi med 2,0 och vanlig 4-växlad automat att jämföra med. Ingen raket, men i jämförelse... Bra bottendrag, behöver den växla vid pådrag så ger den först lite acceleration innan lägre växeln kommer i. Ryckigt, gammalmodigt men tryggt hederligt på nåt vis.
Volvon däremot tvekar några tiondelar utan krafttillskott, lägger upp varvet för att möta nya växeln o först efter en sekund ger den kraft. Irriterande o nästan trafikfarligt långsamt i stadstrafik men samtidigt oootroligt mjukt o komfortabelt. Nåja den har blivit något bättre, men...
En dag vid 400 mil när jag tyckte den var för seg drog jag på lite extra för att testa växlingarna. Full gas från låg fart o 1:an hoppar i, jag släpper gasen helt vid 6500 varv ungefär. Varvtalet ligger kvar en sekund för länge. Skumt gör om samma sak. Den här gången ligger varvtalet mellan 7-8000 på varvtalsstopp i kanske 3 sek. Dock ingen växel i. Jag gör inte om det.
Vill att de testar o laddar ner ny mjukvara vid servicen vid 1000mil. Verkaren (Bilia Segeltorp) kör en vända och kan inte återupprepa det. Läser inga felkoder förrän jag begär det, tror helt enkelt inte på mig. Vägrar att ta reda på om det finns en uppdatering. Det kostar pengar är deras kommentar. Min bil kostade 308kkr...
Tips? Ideér? Erfarenheter? ??:-/
Jag är ny här på forumet o har spanat efter kommentarer om den här kombinationen av motor o dubbelkopplingslåda. Ärligt talat funkar det sådär o nu tänkte jag att nån kanske har nån idé om detta. Jag har min Peug 406:a kombi med 2,0 och vanlig 4-växlad automat att jämföra med. Ingen raket, men i jämförelse... Bra bottendrag, behöver den växla vid pådrag så ger den först lite acceleration innan lägre växeln kommer i. Ryckigt, gammalmodigt men tryggt hederligt på nåt vis.
Volvon däremot tvekar några tiondelar utan krafttillskott, lägger upp varvet för att möta nya växeln o först efter en sekund ger den kraft. Irriterande o nästan trafikfarligt långsamt i stadstrafik men samtidigt oootroligt mjukt o komfortabelt. Nåja den har blivit något bättre, men...
En dag vid 400 mil när jag tyckte den var för seg drog jag på lite extra för att testa växlingarna. Full gas från låg fart o 1:an hoppar i, jag släpper gasen helt vid 6500 varv ungefär. Varvtalet ligger kvar en sekund för länge. Skumt gör om samma sak. Den här gången ligger varvtalet mellan 7-8000 på varvtalsstopp i kanske 3 sek. Dock ingen växel i. Jag gör inte om det.
Vill att de testar o laddar ner ny mjukvara vid servicen vid 1000mil. Verkaren (Bilia Segeltorp) kör en vända och kan inte återupprepa det. Läser inga felkoder förrän jag begär det, tror helt enkelt inte på mig. Vägrar att ta reda på om det finns en uppdatering. Det kostar pengar är deras kommentar. Min bil kostade 308kkr...
Tips? Ideér? Erfarenheter? ??:-/
V70 MY14 D4 5cyl Summum Business Pro Vit metallic