Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chuckbuck
Så har man då nått åldern då man uppskattar en Volvo kombi. Behövde en per definition miljöbil, 4 passagerarplatser utan krockkudde och automat. Det fanns noga räknat 2 i rimlig prisklass. Valet föll på V70 2,0F med den nya automaten som var helt ny när bilen beställdes i nov förra året. Den kom i slutet av januari o har nu rullat lite över 1000mil.

Jag är ny här på forumet o har spanat efter kommentarer om den här kombinationen av motor o dubbelkopplingslåda. Ärligt talat funkar det sådär o nu tänkte jag att nån kanske har nån idé om detta. Jag har min Peug 406:a kombi med 2,0 och vanlig 4-växlad automat att jämföra med. Ingen raket, men i jämförelse... Bra bottendrag, behöver den växla vid pådrag så ger den först lite acceleration innan lägre växeln kommer i. Ryckigt, gammalmodigt men tryggt hederligt på nåt vis.
Volvon däremot tvekar några tiondelar utan krafttillskott, lägger upp varvet för att möta nya växeln o först efter en sekund ger den kraft. Irriterande o nästan trafikfarligt långsamt i stadstrafik men samtidigt oootroligt mjukt o komfortabelt. Nåja den har blivit något bättre, men...

En dag vid 400 mil när jag tyckte den var för seg drog jag på lite extra för att testa växlingarna. Full gas från låg fart o 1:an hoppar i, jag släpper gasen helt vid 6500 varv ungefär. Varvtalet ligger kvar en sekund för länge. Skumt gör om samma sak. Den här gången ligger varvtalet mellan 7-8000 på varvtalsstopp i kanske 3 sek. Dock ingen växel i. Jag gör inte om det.
Vill att de testar o laddar ner ny mjukvara vid servicen vid 1000mil. Verkaren (Bilia Segeltorp) kör en vända och kan inte återupprepa det. Läser inga felkoder förrän jag begär det, tror helt enkelt inte på mig. Vägrar att ta reda på om det finns en uppdatering. Det kostar pengar är deras kommentar. Min bil kostade 308kkr...
Tips? Ideér? Erfarenheter? ??:-/
av Nimbus19
Pröva med en annan verkstad, dom kanske är lite mer service minded.
När dom inte tror kunden så har dom ett allvarligt attitydproblem.

Jag har ingen erfarenhet av dubbelkopplingslådan, men det kanske kunde vara bra om du testade någon annan bil med liknande låda, det kanske är samma känsla även på den bilen.

Normalt sett anser jag att den inte skall tveka vid gaspådrag, snarare tvärt om, vara kvickare än en normal automat. Men som sagt, jag har inte kört någon bil med dubbelkoppling.
av perhall
Tycker också du ska prova med en annan verkstad, de får ju betalt för felsökning och nedladdningar! Bara de beskriver det på ett smart och rimligt sätt för Volvo.
Måste säga att jag är lite förbryllad kring moderna automatlådor. Åkte en Merca-taxi idag - när föraren drog på ordentligt vid ETT tillfälle och sedan bytte till en lugn körstil hängde lägre växlar kvar länge, eftersom den adaptiva lådan lärt sig att anpaasa sig efter körstilen... saknar gamla 90-talsmercalådor ibland:) PH
av chuckbuck
Tja, nästa gång blir det en annan verkstad, helt klart. Dedär duger nog bara till att byta olja. Jag blev så paff av den fullständiga bristen på seriöst mottagande.

Jag har inte heller testat Volkswagens DSG låda men den hyllas ju allt som oftast. Visst borde Volvos inte ligga långt efter. Komfortabelt absolut men varken snabbt eller kul. Varvtalet sjunker dock en hel del jämfört med den manuella på motorväg. Varken adaptiv eller sportläge har den, vilket skulle behövas.

Tyvärr så hade de veckan innan börjat ta upp beställningar på motor-låda kombinationen så det fanns inga sådana bilar att testa vid beställningen. Jag tror inte att den är helt färdigutvecklad ännu. Om VW:s låda skulle funka så här tror jag inte de hade fått särkilt höga betyg i testerna.

Finns det nån klagomur på Volvo, så man kan komma runt verkstan på nåt sätt?
av JK24T
Dubbelkoppling/DSG = VAG
VAG har haft lite tid på sig att utveckla, ett antal år före Volvo med andra ord.
DSG-lådan är snabb som blixten i växlingarna och växlar mycket smidigt trots snabbheten, dock har inte DSG varit helt problemfria.
av greenbay
Volvo powershift-lådan är adaptiv såtillvida att den växlar beroende på pedalläget, om man ger mer gas, växlar den senare. Växlingshastigheten är däremot konstant, och något långsammare än t ex VW. Volvo anser att det är en automat, och skall därför växla med en liten fördröjning, den har kapacitet att växla snabbare, men är optimerad för att efterlikna en "automat".
Kanske kommer de få "snabbare" mjukvara i framtiden, beroende på vad kunderna tycker.
/greenbay
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JK24T skrev:Dubbelkoppling/DSG = VAG
VAG har haft lite tid på sig att utveckla, ett antal år före Volvo med andra ord.
DSG-lådan är snabb som blixten i växlingarna och växlar mycket smidigt trots snabbheten, dock har inte DSG varit helt problemfria.
Kan bara hålla med, har kört DSG lådor både i VW och Audi och blev 1000% frälst direkt jag som aldrig gillat automater. Vilken låda, inget slirande, ingen höjd förbrukning, blixtrande snabb så en manuell låda aldrig hänger med och ändå silkesmjuk. Var nära jag hade valt en VW/Audi bara pga lådan, men nu blev det ju en XC70 istället.

Hoppas volvo kan ta fram en sådan låda till de lite större motorerna i V70/XC70/XC60
av perhall
chuckbuck skrev:Tja, nästa gång blir det en annan verkstad, helt klart. Dedär duger nog bara till att byta olja. Jag blev så paff av den fullständiga bristen på seriöst mottagande.

Jag har inte heller testat Volkswagens DSG låda men den hyllas ju allt som oftast. Visst borde Volvos inte ligga långt efter. Komfortabelt absolut men varken snabbt eller kul. Varvtalet sjunker dock en hel del jämfört med den manuella på motorväg. Varken adaptiv eller sportläge har den, vilket skulle behövas.

Tyvärr så hade de veckan innan börjat ta upp beställningar på motor-låda kombinationen så det fanns inga sådana bilar att testa vid beställningen. Jag tror inte att den är helt färdigutvecklad ännu. Om VW:s låda skulle funka så här tror jag inte de hade fått särkilt höga betyg i testerna.

Finns det nån klagomur på Volvo, så man kan komma runt verkstan på nåt sätt?
Ang. klagomur: om du åker till en annan verkstad och reklamerar samma sak, tror jag inte att de säger "du var ju på en annan verkstad för tre månader sedan!" - dels kan ju fel dyka upp, dels vill de göra jobbet.../PH
av perhall
Volvos Powershift låda har fått otroligt bra kritik, läste en artikel i tyska ams, de var närmast lyriska. PH

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]