Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är ny här, har sökt och läst runt lite ett tag men först nu registrerade jag mig.

Nu är det så att min volvo 740 gle är lite velig på tomgång, När man startar bilen så ligger varven oftast på 500varv,
men efter att man åkt bara 20 meter och frikopplar så kan tomgången ligga på 1700varv. Då brukar jag stoppa foten bakom gaspedalen och trycka den uppåt, då går varven ner, kan det vara spjället som kärvar då?

Sen så dricker den i genomsnitt 1.4l/mil och då är den inte hårt körd. Hur kan den dricka så mycket?

Hoppas på många svar.

Mvh
Glömde skriva att ibland så känns bilen helt orkeslös mellan 800-2500varv. om man ligger på 5an i 50km/h och gör en kickdown så accar inte bilen ett skit.. men det är bara ibland. Bilen har bara gått 22500mil

Nån som har någon idé?
Sådär, nu har jag felsökt med startgas!

Motorn låg och hosta på cirka 600varv. Då sprayade jag startgas på spridar slangarna precis innan dem går in i motorn, då gick varvet upp till 900-950varv. sen gick det ner igen... sprayade igen och det gick upp..
Så det måste vara nått läkage vid spridarna? Nån som varit med om något liknande?

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]

Bromsar på S60

Är väl inga konstiga miltal på det[…]