Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
(Har läst dom andra trådarna om liknande problem, dock inte sett något om hur man ser hur div. saker är trasiga!)

Har sedan nästan tre år en V70 XC -99. (24.000 mil) Har sedan 2 år det klassiska problemet med att automatlådan "spökar" runt 90 km/h. (Vet inte om den skall växla upp eller ner "tror" jag)
För en månad sedan flushade jag lådan och då kröp spökeriet ner till runt 80 km/h.
Men nu för ca 2 veckor sedan så spökar inte DET längre, dock så har jag nu vibrationer när jag svänger i låga farter ~20-30km/h. Både höger/vänster!

Har läste lite här på forumet om vinkelväxel alt. viscos'en (och upphängningen) men jag hittar inte mycket om vad jag skall titta efter??? Jag menar visst, jag kan montera ner hela kardan mm mm, men hru vet jag om något är dåligt???

Tittade fort under bilen idag och kardan rör sig ca 1cm åt ett håll utan att något hjul rör på sig + att jag kunde röra kardan "upphängningen" ganska bra åt alla håll.(nästan i botten om jag tar i tror jag) Är den slut kanske??? Dock så såg gummit inte ut att vara sönder!!!
Viskosupphängningen; Hur ser jag att den är dålig om jag tar ner den???

Mao, skulle uppskatta om någon kunde tala om hur jag felsöker dom saker jag tar ner. (Viskos, vinkelväxel, kardan....)
Väldigt tacksam!!!!

Sedan kan det ju vara växellådan som fortfarande ger detta vibrerande, men jag vet inte......

ÄR TACKSAM FÖR ALLA SVAR!!!!

MVH
Martin
Låter som det är mellanlagergummit på kardanaxeln som börjar bli trött, ett knep som vi brukade använda på dessa AWD-bilar när de gick som polisbilar i Schweiz var att ta en tunn gummislang, typ 6mm bränsleslang, och trycka in mellan lagerhållarens ytterring och innerringen där spårkullagret sitter, hela varvet runt.
På detta sätt styvar du upp / minskar rörelsen, och du kan då åtminstone lyssna / känna om du märker nån skillnad.
Om du blir nöjd och det inte är något annat fel på kardanaxeln så är det helt ok att köra med denna lösning, i slutet gjordes detta på alla polisbilarna i Alperna innan leverans.

mvh Henrik
Hej Henrik,

Ett JÄTTETACK för tipset!
Ursäkta mig nu för att jag frågar, INNAN jag har tittat under bilen, men jag kommer först in i garaget imorgon och då vill jag inte behöva vara osäker!
Menar du att jag skall sätta slangen mellan gummit och lagret? Mao pressa in slangen??? Måste jag ha något och bända med?
ca 3 cm slangbitar?
Eller är jag helt fel ute?

Om jag nu har förstått dig rätt så är jag jätteglad för tipset för det är ju något som kommer att kunna eliminera en sak iallfall!
Igen, ett STORT tack!

P.S
Om du har tips angående visoskoplingen alt. vinkelväxeln så upskattas detta oxå!
MVH
Martin
Vi brukade använda en hel slangbit som räcker runt hela lagret. Den skall pressas in mellan lagerhållarens ytterdel som gummit är vulkat på och innerdelen som lagret är inpressat i.
Om du drar kardanaxeln upp och ner och samtidigt tittar på hållaren bakifrån så ser du var slangen skall in, det blir en glipa mellan ytterdelen och innerdelen.
Du kan behöva en mejsel att trycka med, men det hjälper som sagt att trycka bort axeln från den sida där du håller på med slangen för att öka glipan, då går slangen lättare in.

mvh Henrik
Henke3 skrev:Vi brukade använda en hel slangbit som räcker runt hela lagret. Den skall pressas in mellan lagerhållarens ytterdel som gummit är vulkat på och innerdelen som lagret är inpressat i.
Om du drar kardanaxeln upp och ner och samtidigt tittar på hållaren bakifrån så ser du var slangen skall in, det blir en glipa mellan ytterdelen och innerdelen.
Du kan behöva en mejsel att trycka med, men det hjälper som sagt att trycka bort axeln från den sida där du håller på med slangen för att öka glipan, då går slangen lättare in.

mvh Henrik
Var under bilen precis.
Hmmm. Jag tror jag vet var slangen skall sitta nu. Men jag funderar lite på hur jag skall få slangen att sitta kvar???
Jag kn nog pressa in den ett varv runt, men jag inbillar mig att vid lite rörelse så kommer slangen att åka ut igen.......
Kommer ju inte kuna pressa in den jättelångt + att lagerfästet är ivägen.
hmmmmm. SKall försöka imorgon, men det vore bra med en kommentar om hur slangen kommer att sitta kvar.

edit:
Övre del är ju ganska cylindrisk, men den undre delen (ytterdiamtern av lagret) ser ju ut att vara lite koniskt. Mao risk för slangen att kana ut!?

Tack på förhand!

MVH
MArtin
Jo du har rätt, du har den så kallade V-formen på din lagerhållare, den gick in i produktion vecka 2 -98.
Jag borde ha tänkt på det med tanke på din årsmodell.
På tidigare byggda bilar (även samma på 700/900 bilarna) som har ett annat fabrikat på kardanaxeln finns det en "gummikona" på innerdelen vilket gör att det bildas en ficka innanför "konan" där slangen skall pressas in.
Skall försöka fixa några bilder imorgon. (=senare idag, klockan är mycket!)

Men ändå, för att utesluta att det är lagerhållaren som är slut alt. mittknuten som kärvar så försök få i nån typ av gummimaterial i V-et för att minska rörelsen på kardanaxeln. Även om detta inte går att få att sitta fast nån längre tid så kanske ändå tillräckligt länge för att känna om problemet förändras.
Därifrån kan man sen gå vidare med felsökningen.

mvh Henrik
Henke3 skrev:Jo du har rätt, du har den så kallade V-formen på din lagerhållare, den gick in i produktion vecka 2 -98.
Jag borde ha tänkt på det med tanke på din årsmodell.
På tidigare byggda bilar (även samma på 700/900 bilarna) som har ett annat fabrikat på kardanaxeln finns det en "gummikona" på innerdelen vilket gör att det bildas en ficka innanför "konan" där slangen skall pressas in.
Skall försöka fixa några bilder imorgon. (=senare idag, klockan är mycket!)

Men ändå, för att utesluta att det är lagerhållaren som är slut alt. mittknuten som kärvar så försök få i nån typ av gummimaterial i V-et för att minska rörelsen på kardanaxeln. Även om detta inte går att få att sitta fast nån längre tid så kanske ändå tillräckligt länge för att känna om problemet förändras.
Därifrån kan man sen gå vidare med felsökningen.

mvh Henrik

Gött!!! Då är jag rätt ute!
Du har självklart rätt. Min förfrågan gällde felsökning! Då borde ditt tips fungera fint!
Bara inte slangen försvinner innan jag har testat!

MVH
Martin
Japps!
Jag har då den senare utgåvan!
"Snygga ritningar du fick tag på"!
Jag kan förstå hur bra det kan bli med den första utgåvan!
Får se. Jag måste på något sätt försöka låsa den, så att jag kan utesluta just det problemet.
Taskigt väder idag, så jag har inte lust att ta ut min andra bil ur garaget.
Skall kolla imorgon igen.

Tack Henke!!!!!!! Verkligen sjysst!
Tjenare på er... Har ev. samma fel på min bil (v70xc-00, gamla karossen) Upptäckte idag hugg/tunga vibrationer från bakvagnen (vad jag tror), vid fullt rattutslag åt höger/vänster vid låg hastighet. Har nyligen fått bensinpumpen bytt , dvs säga haft hela bakvagnen nedskruvad. Får för mig att det kan finnas ett samband där ? Det jag undrar över är hur pass kraftiga vibrationer du har ? För mig känns det som det hugger mer än vibrerar. Bilen har för övrigt gått ca.13000 mil. ?:-/

Fixa termostaten och åk längre turer s&[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]