Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobias
Volvo V70 2.5T -04

Ett mycket märkligt fenomen har inträffat.
När jag startar och kör iväg på ettan och kopplar ur för att lägga i tvåan så hörs ett markant klonk precis när jag trycker ner kopplingen. När jag drar i spaken för att lägga i tvåan så hörs åter klonk klonk. På resten av växlarna är det inga missljud. Kan dock höra detta klonk om jag släpper kopplingen lite vårdslöst på övriga växlar.
Till saken hör att koppling och växellåda är bytta i syfte att komma till rätta med problemet, även drivaxelbultar är bytta. Missljudet består.

Bilia är hanfallna.......förslag???

/Tobias
Användarvisningsbild
av greeeken
Då får dom byta igen tycker jag.
Inte ska du väll behöva acceptera att bilen låter så.
av Tobias
Tja men det är ju då förmodligen inte fel på vare sig växellåda eller koppling. Att jag skulle ha sån otur att jag får en till växellåda med exakt samma problem tror jag är osannolikt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Sant ,men man vet aldrig.
Det kan ju vara så, fast lite svårt att tro.
Fel på kanske själva kopplingen?
av Teemu
kanske skall ställa kravet att dom skall byta ut din bil också eller att du får en lånebil medans din står på verkstaden tills problemet är löst. Att få ett vi vet inte till svar skulle inte jag acceptera. Då får dom väl skaffa sig kunskapen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:kanske skall ställa kravet att dom skall byta ut din bil också eller att du får en lånebil medans din står på verkstaden tills problemet är löst. Att få ett vi vet inte till svar skulle inte jag acceptera. Då får dom väl skaffa sig kunskapen.
Du har ju inte rätt att ställa vilka grav du vill.
men är det ett onormalt fel så får väll verkstan fortsätta att felsöka
Var inte arg på verkstan, dem har varken konstruerat eller byggt din bil.
Användarvisningsbild
av ateist75
CarMan skrev:
Teemu skrev:kanske skall ställa kravet att dom skall byta ut din bil också eller att du får en lånebil medans din står på verkstaden tills problemet är löst. Att få ett vi vet inte till svar skulle inte jag acceptera. Då får dom väl skaffa sig kunskapen.
Man har alltid rätt att ställa krav. Om dom sen blir infriade eller inte är en förhandlingsfråga. Punkt slut.
av Teemu
CarMan skrev:
så länge jag har garanti på bilen anser jag mig ha rätt att ställa krav på att dom skall lösa eventuella fel. Och även efter garanti perioden om det är jag som betalar.
av Frigge
ateist75 skrev:
CarMan skrev:
Man har alltid rätt att ställa krav. Om dom sen blir infriade eller inte är en förhandlingsfråga. Punkt slut.
Det finns något som heter ödmjukhet ! Prova det istället, kommer MYCKET längre med det än krav. Ett litet tips bara :idea: .

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
När man har garanti så har man rätt att få bilens fel årgärdare, enligt tilverkarens regler.
verkstan som bara är en mellanhand gör sitt bästa för att su ska vara nöjd. Dom har inget att vinna på att inte laga dina fel.

förts o fremst måsta man ju konstatera om felet är ett fel, eller om bilen har denna egenskap.

sen har du inge rätt att ställa krev, bara önskemål.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]