Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilia hade extraöppet så jag tog mig tid att prova V 70 2,0 flexifuel.
Det måste jag säga var en flopp!
Okej, skön att köra men med en tråkig motor.
Surrig med 3000 rpm vid 100 km/t, kändes som man åkte på 4:an. Så orkeslös så den behövde varv för att få fart på bilen, och då ska man ha i minnet att jag inte är ett dugg intresserad av att ha en snabb bil.

Sen när man tittade på nuvarande förbrukning så blev man deprimerad. Genomsnittsförbrukningen låg på 11,5 l/100 km!!!
Tänkte att det blir väl nåt sånt när man kör E85, så jag frågade försäljaren om den gick på det, men det gjorde den inte!!! Han hade bensin i tanken. Med E85 så drog den några dl till per mil.
Min V 70 -00 140 hk (gamla modellen) ligger runt 9,5 l/100 km. Den känns betydligt starkare också, och är ju naturligtvis det också med högre vridmoment.
Nej det var en besvikelse, men jag kanske hade högre förväntningar efter att ha kört den andra bilen före V 70 FF.

Flippen då, jo det var V 50 1,6 DRIVe.
Det var en kanonskön bil att köra, med fullt tillräckligt stark motor för mig. Vridmomentet var imponerande för en så liten motor. Där låg motorvarvet runt 2000 rpm i 100 km/t, och bränsleförbrukningsmätaren visade 4,7 l/100 km. Jag tror att även den motorn kommer att funka bra i V 70 för så pass stark kändes den.
Klart att det inte blir nån raket när man axxar 0-100 km/t, men när har man egentligen glädje av det?
WSAB skrev:B
Det var en kanonskön bil att köra, med fullt tillräckligt stark motor för mig. Vridmomentet var imponerande för en så liten motor. Där låg motorvarvet runt 2000 rpm i 100 km/t, och bränsleförbrukningsmätaren visade 4,7 l/100 km. Jag tror att även den motorn kommer att funka bra i V 70 för så pass stark kändes den.
Klart att det inte blir nån raket när man axxar 0-100 km/t, men när har man egentligen glädje av det?
Välkommen till Dieslvärlden. Provkör en D5 blir du såld direkt :)
WSAB skrev:Bilia hade extraöppet så jag tog mig tid att prova V 70 2,0 flexifuel.
Sen när man tittade på nuvarande förbrukning så blev man deprimerad. Genomsnittsförbrukningen låg på 11,5 l/100 km!!!
Tänkte att det blir väl nåt sånt när man kör E85, så jag frågade försäljaren om den gick på det, men det gjorde den inte!!! Han hade bensin i tanken. Med E85 så drog den några dl till per mil.
Min V 70 -00 140 hk (gamla modellen) ligger runt 9,5 l/100 km. Den känns betydligt starkare också, och är ju naturligtvis det också med högre vridmoment.
Nej det var en besvikelse, men jag kanske hade högre förväntningar efter att ha kört den andra bilen före V 70 FF.
Efter lite drygt 3000 mil kan jag meddela att jag kör min 2.0F på 9,1l/100km på bensin och 11,8l/100km på E85. 11,5l/100km på bensin låter högst märkligt. Kanske väldigt mycket stadskörning?

Vill minnas att Vi Bilägares långtestbil också drog någostans strax under 12l/100km.
erc skrev:
WSAB skrev:Bilia hade extraöppet så jag tog mig tid att prova V 70 2,0 flexifuel.
Efter lite drygt 3000 mil kan jag meddela att jag kör min 2.0F på 9,1l/100km på bensin och 11,8l/100km på E85. 11,5l/100km på bensin låter högst märkligt. Kanske väldigt mycket stadskörning?

Vill minnas att Vi Bilägares långtestbil också drog någostans strax under 12l/100km.
Okej det var ju en demobil och jag nollställde inte färddatorn, men jag tyckte även att den visade mycket när jag körde på momentan förbrukning.
Går säkert att få den snålare om bara jag kör den, men det hjälper ju inte upp dom andra "bristerna" med dålig ork och motorsurret. Bilen skulle behövt högre utväxling men det orkar den inte med. Orkar ju inte den låga den har ens.
kave skrev:
Nej D5 är inget för mig. För dyr bil och för dyr skatt. Kör visserligen drygt 2000 mil/år men det blir svårt att köra in skatten och det höga priset på den körsträckan. Har inget behov av en massa hästkrafter heller då jag är helt ointresserad av häftiga accelerationer, körning i höga hastigheter och så vidare.
Bilen är ingen statussymbol (pittförlängare) för mig, utan uppfyller den mina behov så är jag nöjd.
Har 140 hk motorn i min V70 nu, och den räcker alldeles utmärkt för mig.

Ska i alla fall prova V70 1,6 DRIVe när den kommer, och funkar den bra så är det inte omöjligt att det blir en sån vid nästa byte, som i och för sig ligger några år fram i tiden.
WSAB skrev:
kave skrev:
Nej D5 är inget för mig. För dyr bil och för dyr skatt. Kör visserligen drygt 2000 mil/år men det blir svårt att köra in skatten och det höga priset på den körsträckan. Har inget behov av en massa hästkrafter heller då jag är helt ointresserad av häftiga accelerationer, körning i höga hastigheter och så vidare.
Bilen är ingen statussymbol (pittförlängare) för mig, utan uppfyller den mina behov så är jag nöjd.
Har 140 hk motorn i min V70 nu, och den räcker alldeles utmärkt för mig.

Ska i alla fall prova V70 1,6 DRIVe när den kommer, och funkar den bra så är det inte omöjligt att det blir en sån vid nästa byte, som i och för sig ligger några år fram i tiden.
Annars kan du ju prova V70 2.0D den ligger på 0,59 blandad och har 3800 kr i skatt.
Den är mycket piggare än din nuvarande V70 och drar mycket mindre soppa :-)-)
Vid 110km/h varvar den 1900 rpm på 6:an och då hör man inte motorn överhuvudtaget.

//Henrik
Skulle precis skriva det du just skrivit henka35.
Jämför inte äpplen å päron! Jag menar, 2.0F mot D5 är väl inte riktigt rätt.

Men i matchen 2.0F och 2.0D skulle jag välja 2.0D alla dagar i veckan.. Blir billigare skatt/bränsle-total med 2.0D om man kör 2000 mil/år. Visst, den kostar mer att köpa, men det är ju skit samma efterssom den kommer att vara dyrare som begagnad än 2.0F..

Fan, känns som det pratats hundra gånger om det här förut.. :D :roll:
Variosboy skrev:Skulle precis skriva det du just skrivit henka35.
Jämför inte äpplen å päron! Jag menar, 2.0F mot D5 är väl inte riktigt rätt.

Men i matchen 2.0F och 2.0D skulle jag välja 2.0D alla dagar i veckan.. Blir billigare skatt/bränsle-total med 2.0D om man kör 2000 mil/år. Visst, den kostar mer att köpa, men det är ju skit samma efterssom den kommer att vara dyrare som begagnad än 2.0F..

Fan, känns som det pratats hundra gånger om det här förut.. :D :roll:
Håller med, undra varför folk är så envisa om dessa etanolbilar?? Jag har då aldrig set någon fördel med dem..
Törstiga och oftast trötta (innan 2.5FT i alla fall) medan små morderna dieslar är mycket mera civiliserade om man jämför med surriga 1,8-2,0:or
ALLA demo bilar står högt på snittet. Pga att provkörningar är sällan snälla och lugnt körda!!!
Trodde jag alla visste. Jag nollade mätaren när jag provkörde. Enda sättet och mäta.

Min 2,0F Ligger på 0,87 på bensin och 1,10 på etanol.

Finns inte många bilar i klassen som kan jämföra sig med den förbrukningen vad jag anser.
Som kave säger så provade jag efter långt om länge D5 först en gång sen en gång till och en gång till. Sen fick jag låna hem D5an över helgen och tillslut blev det en D5 på beställningen. Detta är något jag absolut inte ångrar! Min far kör T5 och jag är glad att jag avstod det.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]