- sön 03 maj 2009, 19:52
#285149
Strul och åter strul och ännu mera strul.
Skulle riva höger fjäderben för att byta fjäderbenslagringen. Den här gången fick styrstaget
sitta kvar i fjäderbenet, lossade den i styrväxeln istället.
Det började att bulten till bussningen på krängningshämmaren gick av, bulten sitter i länkarmen.
Sedan satt nedre spindelleden som gjuten, efter mycket bankande och bändande släppte den men då var tätningen trasig.
Det lustiga är att jag hade loss bägge detaljerna för ca. 1.5 månader sedan då jag bytte drivaxeldamasken och då var det inga problem att få loss dem..
Nåväl, åkte och handlade ny spidelled och krängningshämmar bussning, borrade loss nedre spindeleden då den är nitad på Opeln. Sågade sönder gamla krängningshämmar bussningen som hade suttit på en metalhylsa. Slipade ren hylsan från gummirester. Frågan är nu hur man
får på den nya bussningen på hylsan smidigast. Hylsan mäter ca. 26 mm i diameter och hålet i bussningen mäter ca 23. mm. Vill helst inte plocka loss hela krängningshämmarstaget från bilen. Är ett himla jobb enl. Haynes boken men i boken har dom lik förbannat tagit loss staget för att byta bussningen.

Här ser man hylsan som bussningen skall sitta på.

Så här ser själva bussningen ut som skall sitta på hylsan.
Tips någon hur man får på bussningen smidigast.
Har en tråd ang. detta på OSC också men det går lite segt där.
Skulle riva höger fjäderben för att byta fjäderbenslagringen. Den här gången fick styrstaget
sitta kvar i fjäderbenet, lossade den i styrväxeln istället.
Det började att bulten till bussningen på krängningshämmaren gick av, bulten sitter i länkarmen.
Sedan satt nedre spindelleden som gjuten, efter mycket bankande och bändande släppte den men då var tätningen trasig.
Det lustiga är att jag hade loss bägge detaljerna för ca. 1.5 månader sedan då jag bytte drivaxeldamasken och då var det inga problem att få loss dem..
Nåväl, åkte och handlade ny spidelled och krängningshämmar bussning, borrade loss nedre spindeleden då den är nitad på Opeln. Sågade sönder gamla krängningshämmar bussningen som hade suttit på en metalhylsa. Slipade ren hylsan från gummirester. Frågan är nu hur man
får på den nya bussningen på hylsan smidigast. Hylsan mäter ca. 26 mm i diameter och hålet i bussningen mäter ca 23. mm. Vill helst inte plocka loss hela krängningshämmarstaget från bilen. Är ett himla jobb enl. Haynes boken men i boken har dom lik förbannat tagit loss staget för att byta bussningen.

Här ser man hylsan som bussningen skall sitta på.

Så här ser själva bussningen ut som skall sitta på hylsan.
Tips någon hur man får på bussningen smidigast.
Har en tråd ang. detta på OSC också men det går lite segt där.
S80 07 Turbo aut summum .
Mackan
Mackan