Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Strul och åter strul och ännu mera strul.

Skulle riva höger fjäderben för att byta fjäderbenslagringen. Den här gången fick styrstaget
sitta kvar i fjäderbenet, lossade den i styrväxeln istället.

Det började att bulten till bussningen på krängningshämmaren gick av, bulten sitter i länkarmen.
Sedan satt nedre spindelleden som gjuten, efter mycket bankande och bändande släppte den men då var tätningen trasig.
Det lustiga är att jag hade loss bägge detaljerna för ca. 1.5 månader sedan då jag bytte drivaxeldamasken och då var det inga problem att få loss dem..

Nåväl, åkte och handlade ny spidelled och krängningshämmar bussning, borrade loss nedre spindeleden då den är nitad på Opeln. Sågade sönder gamla krängningshämmar bussningen som hade suttit på en metalhylsa. Slipade ren hylsan från gummirester. Frågan är nu hur man
får på den nya bussningen på hylsan smidigast. Hylsan mäter ca. 26 mm i diameter och hålet i bussningen mäter ca 23. mm. Vill helst inte plocka loss hela krängningshämmarstaget från bilen. Är ett himla jobb enl. Haynes boken men i boken har dom lik förbannat tagit loss staget för att byta bussningen.

Bild
Här ser man hylsan som bussningen skall sitta på.

Bild
Så här ser själva bussningen ut som skall sitta på hylsan.

Tips någon hur man får på bussningen smidigast.

Har en tråd ang. detta på OSC också men det går lite segt där.
Har ny fixat höger fjäderbenslagring. Delade helt enkelt hylsan på krängningshämmar staget med vinkelslipen och slog bort den. Hela fjäderbenet är monterat och bilen står på hjulen igen.

Lyckades dock förstöra en kontakt som sitter till någon givare i motorn så nu lyser
den sk. motorelektronik lampan. Skall försöka jaga ifatt en kontakt på skroten för Opel har ingen. Man får köpa en hel kabelstam då, vilka ideer...

Mackan som börjar bli duktigt trött på opel.
Användarvisningsbild
av vetten
Är den här tråden en Blogg egentligen???? :-(O) :evil: :-O)

I så fall LÅS DEN, för ibland känns den så och Blogga kan man ju göra någon annanstans och med den starten dessutom :evil:
Användarvisningsbild
av Nexus
nu ska vi inta vara så :wink: kanske mackan är ensam och behöver skriva av sig lite.Då är mitt tips att starta en garagetråd istället så kan vi alla vara delaktiga i skruvandet. Kan vi ha saab i garaget kan vi ha OPEL 8)

(Sorry Fluffen du hant före mig 8) )
Kan hålla med om att det har blivit lite av en blogg. Det var dock inte tanken från början och är väl egentligen inte nu heller.
Den kanske passar bättre på garagedelen så någon behörig kan väl flytta dit den om det behövs.

Annars på Opelfronten intet nytt. Har fortfarnde en ilsket lysande orange motorlampa som inte vill slockna. Har fått tag i en bättre begagnad kontakt och bytt den. Givaren är föresten en lufttemperaturgivare som kontakten skall sitta på.
Har försökt nolla koden genom att rycka batterikabeln men icke sa nicke.
Får göra ett försök och läsa felkoder och se vad den säger.
Läste av felkoderna, och den larmade för MAP sensorn. Efter lite sökande så hittade jag den
och där hade en slang hoppat, tryckte tillbaks slangen och nu förblir lampan släckt, JIPPIII.
Har ju en komplett kammremssats liggandes som jag köpte från tyskland och
nu till helgen är det tänkt att det skall bli av att montera dit den nya satsen.

Har aldrig bytt kamrmem på Opel eller någon annan bil heller men någon gång skall ju vara den första sägs det ju.
Känns ju lite olustigt att riva något som fungerar väldigt bra men har ju ingen aning när den är bytt senast. Intervallet är bara 6000 mil på Opeln och mätaren står ju på drygt 25000 så det lär väl vara dags.
Å andra sidan om det går åt pipan så kostade ju bilen bara 500 kr och då har man i alla fall försökt.
Har en Haynes bok och där står det ganska bra beskrivet hur proceduren skall göras.

Någon som sitter på några bra tips inför bytet, det gäller en 1.6I med 8 ventiler.

Wish me luck!!!
av Hemulen
Har du en NZ-motor så ska det gå ganska så lätt att byta.NZ-an jag bytte på hade ingen automatisk spännare utan man fick spänna remmen med hjälp av vattenpumpen som man fick lossa. Har du samma på din motor så behöver du iallafall en bra insexnyckel för att lossa vattenpumpen,sedan en stor öppen nyckel för att vrida pumpen,själv tillverkade jag en nyckel av en plåtbit eftersom min skiftnyckel var lite för bred. Naturligtvis nolla motorn innan du river den. Biltemas remskiveverktyg är också bra att ha till hands när man ska lossa remskivan på vevaxeln. :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-00-09/reservdel[…]