Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har efter en hel del krångel bytt min 2,5l 10 vent till en 2,5l 20 vent måste kabelpiskan bytas, om vart byter man ifrån räcker det att byta från boxen eller måste jag gå till säkringsdosan ? samt en fråga om hur läser man fram årsmodel på motorn bara lite nyfiken på vad jag köpt ? Vill samtidigt buga mig för er som håller igång detta forum ni är helt suveräna och all heder till er ...
Hej mannen jo denna bil är en mardröm för mig , det började med bilen blev stulen när jag låg på sjukhus bilen va avstäld o oförsäkrad men fick iallafall tillbaks bilen av polisen i Varberg alltså jag fick fem dagar på mig att bärga hem bilen men då jag hadde en allvarlig skada med krossad höft o arm o som rehablitering tänkte jag att gå o pyssla med bilen men den va inte samma som den de tog den va utrustad med en annan topp o hur fasen jag än försökte ihop med min granne så va de omöjligt att lösa men så dök denna motor upp alltså en 5254 SF en likadan motor fast med 20 ventiler istället för 10 som tidigare detta är enda skillnaden men det är klart att jävelskapet inte är slut än till saken hör om inte jag är helt tappad så är min bil utagen 1992 o då har viss befrielse från storebror då den reggades hösten 92 rätt eller fel ? saken är att jag kan fan inte låta buset bestämma om hur de blir med min bil o de är en jävla bra och tjusig vangn som ja gillar men får väl begrava den o köpa häst o vangn utan förbehåll från storebrorssystemet vill åter passa på o ge er feedback o orka sådana besvärliga överlevare som mig heders åt er en tydligen fd volvoägare med snedepp
av *pettson*
Lessen för dina skador, tur att du repar dej iallafall.
Storebror ger dej inte nåt fripass för att byta motor om du inte kan övertyga volvo personvagnar om ett intyg. Det intyget har alla hittils fått se sej i stjärnorna efter. Dom skriver inte ut avgasintyg.
Du beskriver motorerna som lika trots att dom faktiskt inte är det. Varken avgasmässigt eller för den delen på nåt annat sätt ur teknisk synpunkt. Nederdelen är ju förvisso lika men där slutar ju också det hela. 20V toppen har helt andra fördelar och nackdelar jämfört med 10v toppen.
Du har just gjort en effektökning från 140hk till 170, ändrat insugstypen till variabel istället för fast, du har just ändrat vridet (mestadels kurvan, inte totalvridet), du har bytt bränslesystem och därmed avgascertifieringen. Du har till och med krav på en annan lambdasond och uppvärmningstid. (fenix 140hk har 5v system) (GLT har LH och därmed 1v system). GLT 1992 ingick i miljöklass 1 en bra tid framåt. 140hk motorn ingick inte där. Inte ens tändningen kan jobba korrekt då det är två olika förutsättningar.
Hur kan det varit så skitsvårt att få tag i antingen en 10v topp.. eller en komplett 10v motor och sen helt enkelt bara startat och åkt? 20v toppen gillar garanterat inte att köras med fenix systemet om det nu istället är löst på så sätt. Bränslesystemet är kalibrerat för bränslekurvan på en 10v motor. 20v matas inte överhuvudtaget med samma kurva där heller.

Storebrors befrielse gäller ENDAST konvertering till E85. OM!! denna inte ger någon effektökning, vilket snabbt raderar ut alla turbobilar som faktiskt får en effektökning av detta om det är rätt kalibrerat. Dock vet jag inte hur hårt provningen bryr sej om just turbobilar egentligen.

Du får ursäkta men jag förstår nog inte din ilska mot systemet med regler för fordon?
Det är ju DU som valt att göra på vissa sätt som går mot kända regler trots att du har haft valet att följa dessa.
Inte nåt att vara ilsken på systemet för.
Vad det gäller att regga om en -92:a så är det inga bekymmer. Men du måste plocka soprutet med, annars går det inte igenom. Nåt intyg från Volvo krävs inte. så länge bilen är inreggad (tagen i bruk) före 1/1 -93 och man byter till en motor med katalysator så krävs inget intyg sen ett år tillbaks. Ett litet enetuellt bekymmer om det suttit en 140hk maskin i den är ju att om man kollar procentsatserna så ger ju 20V motorn 2 hk för mycket, men det borde dem släppa eftersom motorn ju trots allt finns i modellen annars.
av *pettson*
Vet redan folk som försökt och dom har INTE kommit igenom. Hänvisning till just avgasintyg för maskinen som monterats.
Senaste försöket var för 5 veckor sedan. Bilen: 850GLE som fått en maskin ifrån 850T5 komplett med allt inkl hela subframen. Inga kommentarer om effekt eller annat utan bara att avgasintyget saknas och därmed är det inte besiktningsbart.
Om man nu inte skyltar med 20V på kåpan och alla avgasvärden är ok, hur i helvete skulle dom då märka bytet?

E väl mer regel än undantag att hela och halva motorer är utbytta på gamla volvosar, jag har haft 30+ och aldrig fått nåt nerslag..

Okej om det är turbokonverteringar, motorer från andra bilmärken och annat uppenbart men i övrigt? Har haft 5-6st 340-360s med B23 som ingen märkt nåt på..
Skiter man att sätta på tändstiftskåpan så lär dom knappast se skillnaden,på vilket sätt isåfall?
Och det är ju fan frågan om dom ens skulle märka det om man har 20V kåpan kvar på.
Självklart att vissa inbitna skulle göra det,kan förstå om man torskar på att satt i en turbomotor
för det kan tom en orangutang se.
Tack att de blev lite debatt i ämnet om motorbytet jo min vov 850 är reggad första gången i september 92 o efter som lagen trädde i kraft 1/1 93 så måste d va reggdat som gäller har grejat lite med amrikanska bilar o där är reggdat alltid avgörande o man tycker d är lite stelt att de ska va så ...... krångligt de är ju trotts allt en standard motor som existerar kan förstå att man gör en efektökning men om den bara felar med 2 hp marginal då är de petitesser de tjabbas om rätt kul att höra andras åsikter i frågan o även i andra ämnen återigen ett bra jobb av moderatorn P heders ni som jobbar med forumet

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]