- tis 12 maj 2009, 22:42
#288044
Lessen för dina skador, tur att du repar dej iallafall.
Storebror ger dej inte nåt fripass för att byta motor om du inte kan övertyga volvo personvagnar om ett intyg. Det intyget har alla hittils fått se sej i stjärnorna efter. Dom skriver inte ut avgasintyg.
Du beskriver motorerna som lika trots att dom faktiskt inte är det. Varken avgasmässigt eller för den delen på nåt annat sätt ur teknisk synpunkt. Nederdelen är ju förvisso lika men där slutar ju också det hela. 20V toppen har helt andra fördelar och nackdelar jämfört med 10v toppen.
Du har just gjort en effektökning från 140hk till 170, ändrat insugstypen till variabel istället för fast, du har just ändrat vridet (mestadels kurvan, inte totalvridet), du har bytt bränslesystem och därmed avgascertifieringen. Du har till och med krav på en annan lambdasond och uppvärmningstid. (fenix 140hk har 5v system) (GLT har LH och därmed 1v system). GLT 1992 ingick i miljöklass 1 en bra tid framåt. 140hk motorn ingick inte där. Inte ens tändningen kan jobba korrekt då det är två olika förutsättningar.
Hur kan det varit så skitsvårt att få tag i antingen en 10v topp.. eller en komplett 10v motor och sen helt enkelt bara startat och åkt? 20v toppen gillar garanterat inte att köras med fenix systemet om det nu istället är löst på så sätt. Bränslesystemet är kalibrerat för bränslekurvan på en 10v motor. 20v matas inte överhuvudtaget med samma kurva där heller.
Storebrors befrielse gäller ENDAST konvertering till E85. OM!! denna inte ger någon effektökning, vilket snabbt raderar ut alla turbobilar som faktiskt får en effektökning av detta om det är rätt kalibrerat. Dock vet jag inte hur hårt provningen bryr sej om just turbobilar egentligen.
Du får ursäkta men jag förstår nog inte din ilska mot systemet med regler för fordon?
Det är ju DU som valt att göra på vissa sätt som går mot kända regler trots att du har haft valet att följa dessa.
Inte nåt att vara ilsken på systemet för.