Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ninesixtee
Tack för all input. :-)-) Ok, har börjat beta av några objekt...har sprungit på en 96a sedan, 2,5e med 15000 mil på mätaren, 2 ägare, full servicebok, rak och fin i plåten, ingen rost. Dessvärre lite rynkiga dörrsidor (vad använde Volvo, dubbelhäftande tejp?? :( ) men annars väldigt fräsch. Tog en sväng idag och allt kändes bra, kändes riktigt tajt (ruskigt bekväma bilar btw, de känns verkligen gedigna). MEN...under motorn (i mitten bakkant) hittade jag dessvärre färsk olja. Det droppade inte men visst läckte det någonstans ifrån. Ovanifrån såg det ut som det låg lite olja i någon slags "balja" under motorn (ett stag gick tvärs över själva baljan). Kan det här vara det jag fruktar, att packningen mellan motor och låda inte håller tätt? Vet att delarna är billiga men att demontera motor eller låda är inget jag ger mig på även om jag annars gärna skruvar själv i mån av tid.

Så vad göra? Ta ett annat objekt eller tokpruta (fanns öppningar för det och då är vi nere i klippris)? Hur allvarligt är problemet? Och vad skulle en verkstad ta om man vill ha hjälp?
av dalldall
dom flesta bilar läcker olja mer eller mindre! byte av packbox mellan motor o låda kan säkert kosta 5-6 tusen på volvo, om inte mer, främre boxen lika mycket+ då att kamremmen byts samtidigt=ännu dyrare.
av greenbay
En verkstad som klarar jobbet, men inte är auktoriserad bör kunna klara byta packbox på ett par timmar. Max 4000 isåfal, kanske 3000.
Pruta!
Dörrsidorna med rynkor är standardfel, många har klagat och fått utbytes istället.
/greenbay
av ninesixtee
Kollade med Bilia och de trodde det var packboxen mellan växellåda och motor (vilket inte är helt ovanligt på 960 tydligen). De tog 5000 kr för att demontera lådan och byta packningen. Han rekommenderade även att byta kopplingen när lådan ändå var nere. Definitivt prutläget men säljaren verkar rätt ovillig fn.
av ninesixtee
Svängde förbi och kikade på en "vanlig" 940 idag -ett riktigt fint ex. -94, 1 ägare, 22000 mil. Men efter provturen såg jag att det läckte/droppde lite olja under växellådan (automat) och vid närmare koll såg man att stora delar av underredet också var sprayat med olja, nästan ända bak till bakaxeln. Ägaren såg ärligt chockad ut och förklarade att han bytt olja i lådan i förrgår och sannolikt överfyllt. Men hur ska man kunna avgöra det i förhållande till om det är en packbox som gått eller om det är läck någon annanstans? Antar att det är samma olja till växellåda och bakaxel eller??
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nej det är inte samma olja...
Oljan i en automat är klart röd om den är fräsch och i bakaxeln är oljan lite gul/grönaktig och luktar väldigt starkt.
av ninesixtee
Fluffen skrev:Nej det är inte samma olja...
Oljan i en automat är klart röd om den är fräsch och i bakaxeln är oljan lite gul/grönaktig och luktar väldigt starkt.
Ok tack :-)-) ...då var det därför säljaren drog lite på svaret: han hade inte en susning :roll:

Den olja som droppade på marken och täckte en del av underredet var röd, alltså läcker den från lådan (som han nyligen bytt och enligt egen utsago överfyllt.) Men hur kan ett läckage vara så kraftigt, det verkar ju har sprayats olja en bra bit från lådan, nästan i höjd med bakdörren???
av Vovlo_Henrik
Troligen packboxen kring medbringaren på lådan som gett sig, oljan läcker ut och kastas iväg av kardanstången, ett vanligt fel när det blir för mkt olja i lådan :-)-)
av ninesixtee
Vovlo_Henrik skrev:Troligen packboxen kring medbringaren på lådan som gett sig, oljan läcker ut och kastas iväg av kardanstången, ett vanligt fel när det blir för mkt olja i lådan :-)-)
Ok tack för svaret. Och en ny packbox kräver att lådan demonteras antar jag?
Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]