- sön 10 maj 2009, 21:51
#287294
http://news.mongabay.com/bioenergy/2007 ... hanol.html
Dessutom har jag förstått att skulle man optimera en motor för enbart Etanoldrift skulle förbrukningen gå ner ytterligare. Sist kan jag konstatera att min 2.5FT inte inte har ett 35% högre förbrukning med Etanol i tanken, snarare runt 20 %.
Personligen förstår jag inte det eviga tjatet om att det måste vara ekonomiskt fördelaktigt att köra på E85. Många köper en bil för 300 kkr och sedan räknar kronor och ören vid pumpen vilket jag finner mycket märkligt. Men så är det tyvärr...
halmstaden skrev:MattiasD: energiinnehållet är inget man gissar om. E85 har runt 35% lägre energiinnehåll eller värmevärde men drar runt 30% mer. Har man en viss procentsats måste bensinpriset vara mer än denna procentsats dyrare för att det ska vara ekonomiskt fördelaktigt att köra på etanol.Jag är ingen expert på området, men jag har åtminstånde förstått att det inte är så enkelt som du skriver. T ex visar en studie att förbrukningen minskar om man blandar i 20 % Etanol jänfört med ren BF95 drift:
MVH
http://news.mongabay.com/bioenergy/2007 ... hanol.html
Dessutom har jag förstått att skulle man optimera en motor för enbart Etanoldrift skulle förbrukningen gå ner ytterligare. Sist kan jag konstatera att min 2.5FT inte inte har ett 35% högre förbrukning med Etanol i tanken, snarare runt 20 %.
Personligen förstår jag inte det eviga tjatet om att det måste vara ekonomiskt fördelaktigt att köra på E85. Många köper en bil för 300 kkr och sedan räknar kronor och ören vid pumpen vilket jag finner mycket märkligt. Men så är det tyvärr...
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14