Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
halmstaden skrev:MattiasD: energiinnehållet är inget man gissar om. E85 har runt 35% lägre energiinnehåll eller värmevärde men drar runt 30% mer. Har man en viss procentsats måste bensinpriset vara mer än denna procentsats dyrare för att det ska vara ekonomiskt fördelaktigt att köra på etanol.

MVH
Jag är ingen expert på området, men jag har åtminstånde förstått att det inte är så enkelt som du skriver. T ex visar en studie att förbrukningen minskar om man blandar i 20 % Etanol jänfört med ren BF95 drift:

http://news.mongabay.com/bioenergy/2007 ... hanol.html

Dessutom har jag förstått att skulle man optimera en motor för enbart Etanoldrift skulle förbrukningen gå ner ytterligare. Sist kan jag konstatera att min 2.5FT inte inte har ett 35% högre förbrukning med Etanol i tanken, snarare runt 20 %.

Personligen förstår jag inte det eviga tjatet om att det måste vara ekonomiskt fördelaktigt att köra på E85. Många köper en bil för 300 kkr och sedan räknar kronor och ören vid pumpen vilket jag finner mycket märkligt. Men så är det tyvärr...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tims80 skrev:de sägs att man får mer hästar av E85, vilket jag tkr är skitsnack...
Självklart kan man får massor mera effekt med etanol om motorn har turbo. Etanolen har 104 oktan vilket gör att du kan ladda på mycket högre turbotryck innan det spikar = massor mer effekt.

Har du ingen turbo är det ju inte lika lätt att utnyttja den högre oktantalet.

En flexifuelbil är ju en kompromiss. Om du bygger bilen för bara etanol så kan du dra upp kompen för 104 oktan vilket skulle göra att blilen skulle gå mycket snålare på etanol än vad en FT bil kan gå på etanol.
av Craile
Mycket bra att ni kommer med verklig fakta. Den fakta som finns att läsa om bränslena typ att det skulle dra 30-35% mer behöver ju inte alltid överensstämma med verklighet.
Men enligt Volvo så ska 2,0F dra 0,86 blandat på 95 bensin och 1,2 blandat på Etanol.
Drar den 1,2 på Etanol så blir ju brytpunkten för lönsamhet på 3:-/Liter.
Och givetvis så kör man ju på det som är billigast. Annars hade inte bilarna kunnat gå på båda!
av MatsP
Intressant artikel som länken ovan hänvisar till. En Chevrolet 3,5 L flexfuel motor ger 15 % bättre bränsleekonomi än beräknat om man kör på E20, dvs 20% inblandning av etanol. Denna procentsats gav i denna bilen den bästa förbättringen av förbrukningen. Det beror antagligen även på motorkonstruktion vilket som är optimal inblandning för respektive motor.

Jag provade förra sommaren med att blanda i 5-10 % E85 i min S80 årsm 2000, 140 hk. Rent subjektivt upplevde jag att motorn gick bättre och drog mindre bränsle.

E20 ska jag genast prova i min V70 2,0F. Fram till nu har jag enbart kört på bensin. Även om det inte gör så många kronor så är man som ingenjör intresserad av att experimentera och optimera.

Enkel uträkning för att få E20:
BF95 har idag 5 % etanolinblandning.
Tanka 50 L BF95 = 47,5 L bensin och 2,5 L etanol
Tanka 10 L E75 (vinterkvalitet) = 2,5 L bensin och 7,5 L etanol
Totalt ger detta 50 L bensin och 10 L etanol, dvs E20

Alltså kan man tanka 20 % E75 för att få E20. Om man tankar 20 % E85 så ger det med samma uträkning E22, vilket är nästan samma sak.

Är det någon som redan provat detta ?
Jag kör så pass lite att jag har svårt att verifiera förbrukningen med samma typ av körning med BF95 respektive E20. Det vore kul att höra andras erfarenhet av detta.

/Mats
av Nimbus19
Jag hade en BMW 740 innan dagens V70 2,5FT.
Jag testade olika etanolinblandingar i BMW'n och resultatet blev att jag kunde köra på E30 utan att få högre förbrukning. Som mest så tankade jag E60 utan att få några problem med bilen, men förbrukningen ökade.

Jag tror att om man är ute efter minsta möjliga förbrukning i dagens Volvo etanolbilar, så är det nog en mix runt E30 som är bäst.
Däremot så är det långt ifrån säkert att det blir billigast.

Själv så har jag tankat en tank med bensin och kört på 0,88l/m (landsväg)
Resten av körningen endast på etanol 70% stad och 30% landsväg => 1,15 l/m

Med dagens bensinpris så är det ungefär jämt skägg mellan bensin och etanol
Men jag tog beslutet att köpa en etanolbil för miljöns skull, så jag kör på etanol oavsett.
Det är klart att om bensinen sjunker i pris till nivåer där det är totalt oekonomiskt att köra på etanol så får man omvärdera beslutet, men just nu endast etanol.
av Craile
Hur mycket ska det skilja i pris mellan Bensin och Etanol innan det blir lönsamt med Etanol tycker ni???

Hur är skillnaden i stads körning mellan Etanol o Bensin?
av erc
Min V70 2.0F vill ha 11,8l/100km med E85. Med BF95 ligger min förbrukning på 9,2l/100km. Med E85 är alltså förbrukningen 28% högre än med BF95. Så - när BF95 kostar mer än 28% utöver priset på E85 är det ekonomiskt fördelaktigt med E85. Idag kostar E85 9,39 på "min" Shellstation. BF95 kostar 12,19. Så - just nu kostar alltså BF95 29% mer än E85.

Jag upplever att skillnaden är större till E85's nackdel vad gäller förbrukning i stadstrafik, vilket ju är ganska självklart. Den procentuella skillnaden betyder fler liter vid hög förbrukning.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]