Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HellAlive
Hej!

Tänkte kolla om någon vet hur man släcker servicelampan på en 99a.

Har försökt med det som står i Haynesboken. (Hålla in trippmätaren och vrida på tändningen osv) Men boken var för modell 00 och frammåt så det stämde inte riktigt, eller rättare sagt - det fungerade inte.

Någon som har koll hur man släcker på fas I?

Mvh
Björn
Finns en nollställare att köpa på Biltema, helt ny i sortimentet. Kostar 349kr och funkar alldeles utmärkt. Har en själv som jag köpte för en vecka sedan och den släckte min servicelampa omgående på ett mycket enkelt sätt. Med kan du även släcka airbaglampa, finns under fliken Bil/verkstadstillbehör/testinstrument. Den funkar garanterat till din bil.

http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 5-1389.pdf
av Kojje
Tror att det är från årsmodell 2000 på volvos flesta modeller men det kostar ju inget att testa slå tändning till läge 1 (radioläge) tryck in och håll inne tripmätaren slå sedan på läge 2 på tändningslåset vänta till servicelampa blinkat 3ggr och släpp trippmätarknappen....... misslyckas man är det bara att börja om ;)
Användarvisningsbild
av Fisch
Gandalfi skrev:Finns en nollställare att köpa på Biltema, helt ny i sortimentet. Kostar 349kr och funkar alldeles utmärkt. Har en själv som jag köpte för en vecka sedan och den släckte min servicelampa omgående på ett mycket enkelt sätt. Med kan du även släcka airbaglampa, finns under fliken Bil/verkstadstillbehör/testinstrument. Den funkar garanterat till din bil.

http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 5-1389.pdf
Funkar även utmärkt på en -98. Rekommenderas!
av Bado
Hej på er, jag har en Volvo V70 2.5 2001. Inget problem att släcka servicelampan enligt Haynesboken.
Det finns två olika metoder. Metod 1 före modellår 2001 och metod 2 för bilar efter 2002 enligt Haynes. På min bil funkade det med metod 2
Metod 1:
-Vrid tändningen till läge 1
-tryck och håll nere trippåterställningsknappen tills det börja blinka ca, 10 sek
-signal hörs när återställningen är klar

Metod 2:
-Vrid tändningen till läge 1
-tryck och håll nere trippåterställningsknappen och vrid tändningsnyckel till läge två inom 2 sek
-håll ner tills sevicelampan släcks

Det står också i Haynesboken att knappen ska släppas inom 4 sek, alt. att en gul lampa tänds när man släppt knappen, men det funkade inte för mig.
Metod 2 funkade bra för mig, jag fick dock försöka ett par gånger, men lampan slocknade

Lycka till
//Bado
Finns det någon som har en -99:a som har släckt lampan med Biltemas vertyg?

Uppenbarligen så funkar Haynes metod på alla modeller UTOM -99:orna, om man läser i övriga trådar på detta ämne.
Jag släckte med trippmätaren. V40 2.0t -99 fungera utan problem,,, men man kan få prova flera gånger innan det fungerar.

enl forumet: S+V40 99- = Radioläge, hållin trippmnappen, tänningsläge tills service lampan blinkat, släpp trippknappen, stängav tänning
Du skall trycka in tripp omställaren samtidigt som du vrider startnyckeln til läge 2 och du ser att service lampan blinkar. När den slutat att blinka släpper du tripp omställaren, jag har en V40 -00 1.8 och det funkade fint på den. Tidigare hade jag en S80 2.9 -99 och det funkade bra även på den, Biltema har ett elektroniskt verktyg för att släcka service lampor.

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]