Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Turbo motron alla dagar.
170 hästars versionen är en tråkig motor och sk adu få nån som hellst glädje av den så måste den varvars lite o då drar den bensin.

Sen så SKA man ha larm på bilen. Bara där sparar du en massa pengar hos tex volvia om nån råkar bryta sig in i din bil.
Önsketänkande säger ni?
Hur svårt kan det då vara attt kolla upp bilarna.
Börja med vägverket där kan du få reda på alla som ägt bilen innan.
Sen lyfter du på luren och ringer o frågar om bilarna . Då kan man få en uppfattning om hur bilarna skötts.
Kolla sen med volvo om service protokollen. Inte alls svårt.

Sen så skiljer det inte så mkt i pris på däcken.

Nu var frågan mellan en 2,5T eller en 2,4 170 hästar inte nån Diesel.
Varför begränsa sig till just det exemplaret av 2,5T förresten? Det finns hur många som helst, har ju varit en av Volvos mest sålda modeller.

Eftersom vi inte vet exakt vilka bilar det är du pratar om så är det ju svårt att uttala sig om vilka alternativ du har. Men tittar jag på blocket verkar 2,4 Classic -08 börja kring 170.000kr.

I den prisklassen saknas knappast alternativa 2,5t: http://www.blocket.se/li?q=volvo+v70+2% ... md=th&sp=1
Tittade på http://www.bythjul.com och de har på förstasidan en kampanj på Continental sommardäck nu. 795 kr för 195-däck och 1055 kr för 205-däck. Det är alltså +33% för att få 205-däcken. Om det är mycket eller lite kan man ju ha olika uppfattningar om men prisskillnaden finns där och kan inte trollas bort. V70 är bra på att nöta däck.

Många anser att 140 hk & 170 hk bensin är slöa och törstiga. 2.5T & T5 anses starka och törstiga. 2.4D & D5 anses starka och bränslesnåla.
Som jag fattar det är 2lkopp intresserad av en stark motor och kan rimligen inte ha något emot att den är bränslesnål eftersom den skall köras ända till slutet.
Det går lite utanför trådskaparens ämne och jag vill inte trampa någon bensinbilsägare på tårna, men jag tycker att 2lkopp ska provköra en diesel och räkna på kostnaderna för 2.4D.
Eller så köper man sina hjul på dackonline.se istället och får dem för 923kr* :wink: . Skulle inte heller handla på Bythjul i nuläget eftersom de är konkursmässiga. Man vet aldrig om man får sina grejer eller inte.

Hur många åker förresten runt på 15" egentligen bara för att det går?

Låt vara för att det kanske finns 15" ännu billigare på dackonline men 800kr vart tredje år är ju inte direkt avgörande. Men visst är 2,5T dyrare på allt:

*högre skatt (men 2,4 är inte billig heller)
*högre försäkring
*högre förbrukning

* http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
Jag skulle hellre ta 05:an med turbosnurra.

Sugmotorn går bort direkt.

Beträffande däckkostnaderna så är det en marginell kostnad i bilägandet. Du kan ju slita ner däcken en förmiddag om du kör ovarsamt.
Primärt är att vårda materialet för ett billigare bilägande.

Det enda som dessvärre inte kan påverkas, är alla pålagor som "sheriffen från Nottingham" ska straffa alla bilägare med. :cry:
Där skulle inte JAG fundera en sekund.Nr 2 skulle jag inte ens åka o provköra. Sugmotorer under 4 liter "suger". :) Men, å andra sidan, alla är inte fartdårar och älskar samla på sig däck-kvitton och personliga tack-brev från oljesheikar i Saudiarabien. Om du redan har provkört båda och behöver ändå fråga här i forumet, så är du troligtvis ingen sådan. Bli det inte heller, för det blir dyrt för dig :).
Jag trodde att en classic-modell var fullutrustad MED LARM men jag har varit saab 9-5aero ägare några år nu :D men har bytt till en D5. Volvos 170Hk motor har fått ganska besk kritik för att den inte levererar den styrka som motorn borde ha men den är törstig. Jag kommer aldrig mer att köpa en bil utan turbo den saken är klar men man är ju olika. Kör man mycket som jag är ju min D5 suverän. Välj 2.5T i alla väder.
Tack för alla synpunkter och kommentarer!

Det blev faktiskt inte någon av dem (än så länge i alla fall, ser att de fortfarande verkar finnas kvar hos handlarna...).

Så korpgluggarna hålls fortfarande öppna.
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]