- ons 06 maj 2009, 15:35
#286073
Jamen lyssna nu!
Om man motorbromsar i en SVAG nerförsbacke, så bromsar bilen in, och man kommer att lägga på lite gas.
Om man frikopplar i en samma nerförsbacke, så kan man rulla väldigt långt innan man måste lägga i växel och ge gas.
Min V50 2.0D 2006, drar i en svag nerförsbacke med jämn gas t ex 2.0 liter per 100 km.
Om jag frikopplar istället, sjunker förbrukningen till 0.5 eller 0.4 liter per 100 km ( lite beroende på hastigheten)
Då kommer min bil i denna nerförsbacke att dra 0,5 deciliter/ mil (tomgångsförbrukning)
Om man har en bensindriven bil, blir skillnaden mindre, men den finns.
Alltså:
BRANT backe = motorbroms
SVAG backe = frikoppla och rulla så långt det går.
/greenbay
Om man motorbromsar i en SVAG nerförsbacke, så bromsar bilen in, och man kommer att lägga på lite gas.
Om man frikopplar i en samma nerförsbacke, så kan man rulla väldigt långt innan man måste lägga i växel och ge gas.
Min V50 2.0D 2006, drar i en svag nerförsbacke med jämn gas t ex 2.0 liter per 100 km.
Om jag frikopplar istället, sjunker förbrukningen till 0.5 eller 0.4 liter per 100 km ( lite beroende på hastigheten)
Då kommer min bil i denna nerförsbacke att dra 0,5 deciliter/ mil (tomgångsförbrukning)
Om man har en bensindriven bil, blir skillnaden mindre, men den finns.
Alltså:
BRANT backe = motorbroms
SVAG backe = frikoppla och rulla så långt det går.
/greenbay
V70-00, V50-12, XC60-17Peugeot Expert-02, V70-12,Toyota Avensis-99,V50-08,C70-01,V50-06, 854-94,745-88,245-91,-83, Amazon-64, 244-79 turbo,Ford Granada-79,Toyota Cressida-81,Saab 900 T-80,Toyota Starlet-83, 142-68, 244 Turbo-81