- sön 03 maj 2009, 19:41
Jag har inte kört så mycket V50 DRIVe. Den gången jag gjorde det blev förbrukningen 0,52l/mil i stan.
Moderator: Moderatorer
Brainy skrev:Outch, 0.55-0.6l/mil i 110km/h. Någon som kan verifiera de siffrorna?Mellan 5,2/100 och 5,5/100 brukar min ligga på i 115km/h mätarfart. Men bilen har å andra sidan precis passerat 230 mil, så rimligen borde förbrukningen bli lite bättre när den gått lite längre. Min förhoppning är under 5,0/100 i 120 och det borde ju inte vara omöjligt.
Jag och sambon går i tankarna att beställa oss en DRIVe, men sticker den upp så pass redan i 110km/h så lägger jag nog hellre pengarna på en som har några år på nacken men en motor som jag vill ha. Sen får den minskade värdeminskningen och inköpspriset äta upp delar av skillnaden i förbrukning...
Kanske läge att försöka få låna hem en över en helg så jag får testa den faktiska förbrukningen själv.
greenbay skrev:Ibland kan man rulla med motorbroms, men om det är en svag backe lönar det sig att lägga i neutral, då går förbrukningen ner till under 0,1, medan den kan ligga på 2,0 i en svag nerförslutning, alltså en besparing på 0,19 l/mil.Men om motorbromsen börjar när varvräknaren är över ca 1400 varv så blir förbrukningen 0,0. Så släpper du i en nerförsbacke och låter bilen sköta resten så blir förbrukningen 0,0. Går varvet under ca 800 varv så slår den över till tomgångsförbrukning. Rullar du ner i neutralen så blir förbrukningen som på tomgång, dvs mer än om du hade motorbromsat.
andreas_lofgren skrev:V50 DRIVe testas i senaste AMS. Testförbrukning 0,46! Alltså bara 2% mer än fabriksuppgift.
~Kalle~ skrev:Om man motorbromsar så går färddatorn ner på 0.0, bara man väntar tillräckligt längeStämmer. Det är en fördröjning som gör att det kan ta 10-30 sekunder innan den är uppdaterad.Tror förresten inte att den är så snabb på att uppdatera
Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]
Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]