- tis 05 maj 2009, 22:33
automat eller manuell?
om du har manuell låda och knapp på spaken så;
* måste fyran vara i för att överväxeln skall hoppa i - det sitter en kontakt i locket på växellådan som sköter detta - testa att jucka lite med spaken - hjälper det kan det vara problem med den kontakten.
* sladden som går från spaken och fram till relät brukar kunna gå av precis där den går ut från spaken.
* relät brukar kunna krångla.
när jag hade problem med min tog jag min haynes manual och tog ur relät, stack ner sladdar i reläsockeln och mätte upp så att kontakterna i växellocket och spaken funkade, - kontakten i spaken var död - när jag följde sladden från elcentralen hittade jag en sockerbit där fg ägare skarvat sladden - den hade släppt .
snabbt fixat !
hade jag funnit att båda kontakterna var ok så hade jag kollat om relät drog och gav spänning ut,
ingen spänning byt/laga relä, om spänning ut, kolla på solenoiden på överväxeln,
Du har väl förresten kollat att du har olja i växellådan - överväxeln använder växellåds-oljan som hydraulolja för manövern, låg oljenivå skulle kunna orsaka att växeln hoppar i och ur - men så fall lyser od-lampan hela tiden.
/emwtur
Att byta en massa delar utan att felsöka - är lika vettigt som att skita utan att dra ner byxorna först !
http://www.densomlever.se
(felkods lista för android finns i beta )