Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PEK
Tjena alla!
I min nyköpta 240 -88 sitter det monterat en parkeringsvärmare, stor silvrig sak till vänster om motorn (om man ser den framifrån alltså). Det är en gammal civilpolisbil, om det har med saken att göra vet jag inte men "klockan" för att styra värmaren är uttagen. Värmaren ser dock uta att vara inkopplad. Antar att en hel del annat också är uttaget för under instrumentbrädan finns många spännande kablar m.m. som slutar i intet, och motorrummet är fullt av likaså spännande relän och annat elektriskt. Lyckades hitta en tåt som rent fysiskt passade i den tresladdkoppling som finns på den "klocka" jag hittade på skroten. Inget hände dock när jag kopplade ihop dessa vilket kanske inte var så konstigt eftersom "klockan" har ytterligare en sladd som söker en maka. Har inte hittat någon kompis till den än och innan jag kopplar ström på den och, vem vet, kanske eldar upp bilen tänkte jag att lite efterforskning kunde vara på sin plats. Har surfat runt en del men bara lyckats hitta bruksanvisningen till "klocka"/parkeringsvärmare och inte installationsmanualen. Någon som har en idé om vad jag inte vet, eller kanske ännu bättre, vet var jag kan hitta en installationsmanual? "Klockan" jag pratar om är den där fyrkantiga historien där knapparna så att säga är fyrkantens hörn...
/Per
av Rådlös
Din värmare heter Volvo Flygmotor 091B. Den var fabriksmonterad i många Volvo runt 80 - 90-talet.
För att kunna koppla den bör du känna till funktionen. Det är alltså bara en vattenvärmare. Varmluften i kupén kommer via bilens ordinarie kupéfläkt när vattnet är varmt. Detta styrs helt av elektronik och det enda man behöver tänka på är att ställa värmereglaget på varmt (max) när man lämnar bilen. Man behöver inte heller röra fläktreglaget. Den går själv på läge 1. Värmaren är också termostatstyrd, den lär sitta under höger framsäte, (?) säger muntliga rykten. Så det blir inte mer än 20-25° varmt i kupén, medan motorn får full värme. Gamla sorters värmare kunde ju värma kupén till bastutemperatur, 70°, men det var slöseri med energin. Då är det bättre att lägga dom kilowatterna på motorn i stället, som det är tänkt i din bil.

Det fanns ett antal olika varianter på tiduret, minst 4, och kopplingsanvisningar för detta har hittills varit svåra att finna från Volvo. Nu är det emellertid så att Volvo Flygmotor har sålt den här konstruktionen sedan några år till Ebersprächer, så det blir till dom som man får vända sig om man behöver service och support. Man kan också försöka leta på nätet.
Så här är det: Många fritidsbåtar har värmeanläggningar. (Diesel, eftersom en bensinvärmare inte är godkänd i en båt. Men i ditt fall så är det inga problem. 091D finns även som marinmodell. Notera B = bensin, D = diesel. Själva värmarna är väldigt lika. Jag tror det bara är tändsystemet som skiljer?) Hursomhelst, inom fritidsbåtvärlden finns det många sidor med kopplingsschemor, bruksanvisningar och annan dokumentation för värmare på nätet. Börja med båtforum och sök vidare den vägen. Går det trögt så gör dig bekant med någon sympatisk bilelektriker i din närhet, så borde han kunna hjälpa dig för denna värmaren är trots allt så vanlig att dom flesta känner till den.

Som du ser, det är mer än bara en matarledning till värmaren för att få den att fungera. Koppling till kupéfläkten, matning till cirkulationspumpen, termostatstyrning och tidur.

När det gäller cirkulationspumpen, den sitter separat på slangarna utanför värmaren, och har sällan evigt liv, kan man påpeka att den säljs också i båttillbehörsaffärer till nästan halva priset av vad Volvo tar! Det finns trådar om detta här på forumet med fabrikat och artikelnummer etc. etc.

Skulle du ha etanolkonverterat din bil, så är det inga som helst problem med E85 i värmaren. Bara fördelar.
av Peter.H
Precis,, detta är en tämligen driftsäker värmare och benäms med beteckningen 091B (bensinvarianten) och med en som inte använts på ett bra tag kan man behöva gå igenom dess kablage osv och då kan detta vara till användning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=23065 och även om den inte använts kan man behöva demontera iaf värmarens topp för rengörning av dess grovsil och till se att dels att axeln roterar och att termobrytarna inte lösts ut.

Har själv efter monterat ett par sådana värmare i olika bilar (dock ingen volvo,,) som överlag varit problemfria och att dom dessutom går klockrent på ren E85 (etanol) är inte heller fel, med enda åtgärd genom att sätta i en 16mm slang stump insugsslangen som på så sätt stryper insugs luften något, så funkar dessa värmare till och med bättre än med bensin.

Lite osäker med eventuell inre termostat bara då iaf inte jag behövt använda sådan och det har fungerat bra med den termostyrningen som finns inbyggd i värmarna, som slår ifrån vid viss uppvärmd motortemperatur och inner temperaturen är hela tiden lagom med detta, men som sagt viktigt är det att sedan motionera dessa typer av värmare tämligen regelbundet, alltså helst minst en gång i månaden (även sommartid) för att dess grovsil inte skall becka ihop osv.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]