Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lezzter
Hei.
Har en volvo 460 som jeg sliter litt med. :oops:
I instrumentpanelet lyser lambda-lampen og bilen hakker og går ujevnt ved ca 1400-1600 varv i minuttet.

Er det da lambdasonden som må byttes eller er det noe annet som er feil?
På forhånd takk for svar.

mvh
Lezzter
Användarvisningsbild
av vetten
Att lampan lyser behöver inte betyda att lambdasonden är trasig utan det kan vara något helt annat som gör att den varnar :shock:
Eftersom du tydligen har en B20F så har du en dosa där du kan kolla felkoder i. Om du står framför bilen så blir det till höger, alltså på "rattsidan" På stötdämpartornet så sitter det en dosa och om du söker på felkoder här på forumet så kommer du att hitta tips och råd hur du gör och vad koderna betyder. JO ?:-/ Kolla felkoder först och sen när du har dom så återkommer du naturligtvis HIT så ska vi hjälpa dej genom ditt problem med bilen :-)-)

Är det ett ok erbjudande kanske :mrgreen:
av robh3
Hvis jeg ikke husker feil, så sitter det også noen greier knyttet til lambdasonden under batteriet, du får prøve å søke litt rundt på forumet, men tror det er noen releer eller noe sånt.
av lezzter
Da har jeg endelig fått tid til å sjekke feilkodene. Om jeg har gjort det riktig er følgende feilkoder der:
4-1-1 Throttle valve sensor: signal faulty
1-3-2 Incorrect battery voltage

Noen tanker på hva som må gjøres nå? :)
av robh3
Throttle valve sensor later til å være tomgangsventilen som jeg nevnte for deg. Demonter tomgangsventilen på forsiden av motorblokken, og få den renset. Dette er en enkel jobb du kan finne instrukser til på nettet. Ventilen er koblet til toppen av motoren og er montert med noe klips på forsiden. Den rengjøres ved å demontere hele ventilen og vaske den med renseveske, f.eks. forgasserrens. Du kan dyppe hele ventilen i forgasserrens og la den ligge en stund for å få løsna skitt.

At du har lav batterispenning kan skyldes at du har den tidlige valeo generatoren. Dette ser du ved at generatoren er sort, og ikke av metall. Er den sort, vil du høyst sannsynlig ha problemer med stifter i generatoren, og må regne med å bytte generator på sikt.

Begynn med å rense tomgangsventilen. Deretter bør du også spraye sensor i luftinntaket med wd40 eller liknende, for å forsikre deg om at den virker korrekt. Se da også etter at luftfilteret ikke er tett eller gammelt.

Husk å nulle ut dataen mellom hver gang du prøver å reparere noe.
av robh3
Bare for å si det opplagte, det kan også være at du har et gåent batteri...

Hvis du ser på dette bildet ; http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem-1.png

Så har du tomgangsventilen som er koblet til motorblokkas topp med en sort tykk gummislange. Ventilen i seg selv er metall med en sort ring rundt, og så går det en tynn ledning ut på andre siden (venstre i bildet).

Det kan også være at den blå lille dingsen du ser på bildet er der feilen ligger. Den bør du spraye med noe rens.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]