Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gandalfi
Lämnade bilen tidigt imorse och verkstadsteknikern som ska fixa min bil sa att kontrollen av B-4 locket var onödig kostnad om inte bilen smäller mellan tvåan och trean. Min dunkar till en liten dunk mellan trean och fyran. Han berättade även att det inte alls fanns någon garanti för att växlinglingarna skulle bli bättre mellan 2 och tre om B-4 locket byttes.

Så det blir spolning, oljebyte och mjukvaruuppdatering samt borttagande av neutralkontrollen. Ska bli riktigt intressant att se om det blir någon märkbar skillnad, återkommer förhoppningsvis ikväll med resultat.

//F
av WilkThomas
dave skrev:hårda växlingar mellan 2 - 3 om jag inte miss minner mig. Att du har problem med hårda växlingar överhuvudtaget är ju indikation att du ska åka till volvo och kolla felkoderna som kan uppkomma. Sen ta det därifrån. Men en spolning att börja med rekommenderar jag.

Dave
Jag har bokat en service på växellådan på mekanum ska bli intressant hur den uppförsig efter oljebyte :!:
av Gandalfi
Gandalfi skrev:Lämnade bilen tidigt imorse och verkstadsteknikern som ska fixa min bil sa att kontrollen av B-4 locket var onödig kostnad om inte bilen smäller mellan tvåan och trean. Min dunkar till en liten dunk mellan trean och fyran. Han berättade även att det inte alls fanns någon garanti för att växlinglingarna skulle bli bättre mellan 2 och tre om B-4 locket byttes.

Så det blir spolning, oljebyte och mjukvaruuppdatering samt borttagande av neutralkontrollen. Ska bli riktigt intressant att se om det blir någon märkbar skillnad, återkommer förhoppningsvis ikväll med resultat.

//F
Då är bilen hämtad och det blev en jäkla skillnad, inte bara upplevd skillnad utan reell skillnad. Har inte växlat så mjukt och följsamt på den tiden jag haft den, ca 1½ år. Även borttagandet av neutralkontrollen upplevs som mycket positiv, det där lilla dödläget innan bilen sticker iväg i D är borta. Alla små dunsar i växlandet är puts väck, B-4 locket kontrollerades aldrig och tur var ju det. Notan slutade på 3.381kr istället för 4.095kr om locket skulle kontrolleras/bytas.

På det stora hela mycket nöjd och kan varmt rekommendera att ta bort neutralkontrollen.
Användarvisningsbild
av dave
Skoj att du är nöjd! Jag håller med dig, att få bort neutralkontrollen var verkligen ett lyft.

Dave
av bonzo2
bonzo2 skrev:Jag ska lämna in min på Bilia i Göteborg på fredag, och skölja lådan, ny mjukvara in också. Dom ska ha 3500 för detta, och då går det åt 12 liter olja. Det är en V70N 2,4T -00 som gått 20500 mil nu. Man kan ju skölja den själv, men man måste ändå in med bilen för återställning av lådan på Volvo.
Den börjar växla lite ryckigt ibland och det kan ta lång tid mellan 2-3 om den är kall. Där finns någon funktion också som vid stillastående kopplar ifrån, sen när man ger lite gas, hugger den ibland i startögonblicket. Denna funktion försvinner tydligen med ny programvara.
Japp, då var det klart idag, och bilen blev som ny !! Det var som att köra på en mjuk matta, kände inte ens växlingarna. Slutnotan blev på 3404 kr. Oljebyte, mjukvara, bort med neutralkontrollen och nollställning av adaptionen :lol:
av conZair
Vad är neutralkontrollen för något? Nu blev jag nyfiken, är ju så jäkla jobbigt när man står i en korsning och ska åka ut, och det tar 1,5 sekunder innan bilen gasar.....
Användarvisningsbild
av dave
Där har du svaret: Lådan lägger i N, neutralen då du står vid ett rödljus och då du släpper bromsen och gasar ska den hinna lägga i D. För mig så hoppade bilen framåt. Löses med att du åker till volvo och de laddar in den senaste programvaran i autolådan. Då slipper du det. För mig så gjorde det lådan lugnare, att den växlade upp till femman tidigare då man låg i femtio exempelvis.
av WilkThomas
Har nu bytt olja i lådan och får säja att jag är väldigt missnöjd för bilen växlar betydligt sämmre nu än innan och det är inte bara jag som tycker det för när frugan hadde kört med bilen första gången efter olje bytet så tyckte hon detsamma att den rycker innan den växlar undrar hur det kan bli så föratt man byter olja?
Pratade med mecanum tidigare idag och han sa att dom inte har nollställt addaptionen i lådan för det görs tydligen bara om dom byter växellåda alldrig annars! Kan detta verkligen vara rimmligt har för mej att jag läst på forumet att det ska göras vid oljebytet! Ska till Mecanum imorgon igen så dom får provköra bilen och känna hur konstigt den betersig :cry:
Den senaste programmvaran har vi fått programerat i lådan för några månadersen och då blev det en jäkla skillnad men fick tippset att man ska byta olja för att lådan ska hålla längre samt att ny olja skulle göra växlingarna mjukare! Hmmm undrar vad som gått fel på denna bilen ?:-/
Användarvisningsbild
av ah17
Om man funderar lite på hur en växellåda är uppbyggd så kan ju en växel antingen vara i eller inte. Så om växlarna "slår i" beror nog på att synkroniseringen mellan motorstyrning,momentomvandlaren och växlingen är ur fas så att säga. Tex om en ventil inte öppnar eller stänger i rätt tid pga kärvhet / trög olja.
av släpo
En bra tråd med bra info från bilägare som vet vad de talar om! Jag känner själv små ryckningar när bilen växlar ner och är varm. Skall kolla med Helmia, Torsby om de rekommenderar oljebyte. Skall även kolla med bilfirman som alltid även servat bilen om de bytt olja någon gång. Har en xc70 D5 -06a som rullat 20500 mil. Har för övrigt lyckas att komma ner i 0,7l/mil, vilket jag är strålande nöjd med. Dock kör jag väl allt för lagligt.....
Hjälp! Volvo 940

Finns det felkoder, lyser lampan?? Det låter[…]

Jag har installerat sprillans nytt batteri, nu har[…]

Volvoverkstaden laddade in uppdateringen på […]

I morse fungerade det igen. Kan tänka mig att[…]